Óvodai nevelés | Néphagyományőrző nevelés az óvodai programban
     
óvoda hírek

        Játéktár híreink

•  

Karácsonyi ÚJDONSÁGOK a Játéktárban! »

•  

Affenzahn állatos hátizsák - bölcsiseknek, ovisoknak! »

•  

Minden Játéktár rendelés mellé AJÁNDÉK! * »

•  

Puzzle kirakó csúcsa: optikai puzle a Djecotól! »

óvoda hírek

óvoda hírek

Szüreti mulatság az óvodában »
Rovat: Szüret és vásár az óvodában
2018-10-08

Hagyományápolás, szüreti felvonulás »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-10-04

Szüreti vígasság a Lurkó Kuckó Óvoda szervezésében »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-10-03

Siklósi ovisok szürete »
Rovat: Szüret és vásár az óvodában
2018-10-01

Varázsjátékok, a Szocioemocionális Pedagógiai Terápia (SZPT) játékai az óvodai és az iskolai mindennapokban »
Rovat: Gyermekpszichológia
2018-09-26

Vidám évnyitó hét az óvodában »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-09-01

Óvodakezdés - praktikus tanácsok 2. »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2018-08-22

Milyen lesz a 2018/19-es iskolai év? »
Rovat: Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések
2018-08-13

Nyári élet az óvodában »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-07-05

Nyári népmeséink-Az évkörhöz illeszkedő népmesék 2.rész »
Rovat: Nyár óvodás korú gyermekkel
2018-07-02

A Sárkánykalandok Hévízen folytatódnak »
Rovat: Partnereink hírei
2018-07-01

Fessünk jéggel! »
Rovat: Játékok - amikre nyáron van igazán idő!
2018-06-30

Játékos tanulás - a nyári szünetre »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-11

Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-08

Hagyjuk nyerni, vagy tanítsuk meg veszíteni? - Társasjátékokról »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-05

 
óvoda hírek

Sóterápia »

November - Szent András hava »

Alkossunk ősszel is! »

 
      Bodnár Marika összes írása (1)



Bodnár Marika, óvodapedagógus

Néphagyományőrző nevelés az óvodai programban

A néphagyományok ápolására vonatkozó ajánlás az Óvodai nevelés országos alapprogramjának A külső világ tevékeny megismerése című fejezetében kap helyet. A néphagyományőrző Óvodai Program nevelés felfogásában a néphagyomány-ápolás tartalma beépül az óvodai nevelés teljes folyamatába, átszövi és érzelmekre hatóan színesíti az óvodában folyó gyermeki tevékenységeket. 

A néphagyományőrző nevelés célja a gyermek harmonikus fejlődésének hatékony elősegítése a néphagyomány-ápolás gazdag eszköztárának felhasználásával. Ez a nevelés sajátos szemléletmódot és azonosulást kíván a pedagógustól!

Egyrészt azt a felismerést, hogy a nevelésben „íratlan" helye van elődeink szellemi, tárgyi kultúrájának, másrészt az óvodás korú gyermeknek joga van ahhoz, hogy a nemzetét éltető hagyományokat megismerje, azokról pozitív élményeket szerezzen.

Ha az óvónő felismeri a „gyökere" éltető szükségletét, a tevékenységekben rejlő érzelmi hatástöbbletet, azokkal azonosul, átérzi az átadás, az újrateremtés felelősségteljes kötelességét, akkor tudatossá válik a hagyományőrző nevelő munkája. Ez a szemléletmód határozza meg az óvodai nevelőmunka tervezését, szervezését.

Hagyományápoló tevékenységek, szokásőrző játékok

A program a hagyományápoló tevékenységek, szokásőrző játékok kiválasztásánál és tervezésénél az óvodás korú gyermekek életkori sajátosságainak szem előtt tartását hangsúlyozza.

A programban az alábbi hagyományápoló elemek gazdagítják a nevelés hatásrendszerét: a mindennapok szokásőrző tevékenységei közül azok kapnak helyet, amelyek a földhöz, a természethez, a természetes anyagokhoz való kötődést, és az idősek tiszteletét, a felnőttek, a gyermektársak megbecsülését állítják előtérbe. Ezek a tevékenységek szorosan illeszkednek az óvodai gyermeki tevékenységformák sorába.

Ami látszólag nem szorosan néphagyományhoz kapcsolódó ünnep:

  • a Víz napja
  • a Föld napja
  • Madarak és fák napja

A jeles napok közül azok kerülnek a programba, amelyek eddig is jelen voltak az óvodai nevelésben, illetve azok, amelyek a hétköznapok népszokásőrző tevékenységeit ünnepélyesebbé teszik a visszatérő jelképekkel, cselekvésekkel.

Népi kultúra alkotásai

A népi kultúra szellemi és tárgyi alkotásai közül az esztétikai élményeket növelő irodalmi, zenei és vizuális elemek gazdagítják a nevelési programot.
A népmesék, népmondák megismertetése visszavezeti a gyermeket a néphagyomány gyökereihez, melyek saját képzeletvilágában valósulnak meg. Felismeri, honnan jött, kik voltak az elődei. A mondókák, tréfás találós kérdések, nyelvtörők és népi gyermekjátékok olyan emberformáló lehetőségek, amelyek kihatnak az egész személyiségre. Játék közben a gyermek valóban odaképzeli magát abba a helyzetbe, amiről a játék szól, pl. török, liliom, menyasszony stb.

Néptánc az óvodában

A néptánc sokoldalúan fejleszt. Napjainkban sajnos sok gyermek valamilyen hátránnyal kerül az óvodába, és a „néptánc" lehetőséget nyújt problémás és egészséges gyermeknek egyaránt. Természetesen a néptánc itt nem a klasszikus értelemben vett jelentését hordozza, mi az élő népzenére történő mozgást szeretnénk megismertetni gyermekeinkkel. Ez az utánzásos tevékenység önmagában örömhordozó elfoglaltság, s ezen felül:

  • segít a tanulási zavarok megelőzésében,
  • fejleszti a szem-kéz, szem-láb koordinációt
  • megelőzheti a magatartás-problémákat
  • elősegíti a helyes térbeli tájékozódást, a mozgáskoordináció kialakulását
  • fejleszti a figyelmet és a feladattartást, a figyelem minőségét és tartósságát
  • több érzékszerv fejlődését segíti az összehangolt munka következtében
  • motivációs bázist teremt
  • ritmusossága elősegíti a szenzoros integrációt, megelőzi az írás-olvasási nehézségeket
  • esztétikai élményt nyújt
  • minden tekintetben összhangban van az alapvető pedagógiai értékekkel
  • mozgás és testedzés egyszerre, ami az egészséges életmód része
  • oldja a lelki feszültségeket
  • közösségi élményt nyújt
  • általa egymásra figyelünk
  • a gyermekek örömmel fogadják ezt a fajta irányítást az óvónőtől
  • mintát nyújt a családi szerepre való felkészülésben, hiszen kirajzolódnak a hagyományos modellek -a fiú-lány kapcsolat-, erősödik a nemi identitás
  • viselkedési mintád ad, illemszabályokra tanít
  • általa megismerkedhetünk újabb hangszerekkel
  • a népi gyermekjátékok alternatívát nyújtanak a számítógépes játékok és a televízió helyett
  • az énekek és zene pozitívan hatnakaz érzelmeinkre.

Az óvodai néphagyományőrző tevékenységek rendszerezését az évkör segíti. Az év körforgásában az évszakokhoz kapcsolódnak az ünnepkörök jeles napjai és a hagyományápoló tevékenységek, mindezekhez pedig a népművészeti, népköltészeti alkotások.

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2011-10-19




'Óvodai nevelés ' rovat további cikkei:
Montessori nevelés a mindennapokban
A projektmódszer, mint szocializációs lehetőség
Néphagyományőrző nevelés az óvodai programban
Az óvodai nevelés helyi programja
Az Óvodai nevelés országos alapprogramja
Az óvodai élet tevékenységi formái
Az óvodai élet megszervezése
Az óvodai nevelés feladatai
Gyermekkép és óvodakép
Fejlődés jellemzői az óvodáskor végére

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás

Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Szent György hava: a sárkányos hónap! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Kreatív Tavasz »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Sóterápia »

November - Szent András hava »

Alkossunk ősszel is! »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Farsang az óvodáinkban »

Madarak és fák napja - május 10. »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Mesterségek az óvodáinkban »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »