Érzelmi nevelés | Lehetsz dühös(?)! -Érzelmi intelligencia 1.
     
óvoda hírek

        Játéktár híreink

•  

Izgalmas játék az egész családnak! »

•  

Gyerünk a kertbe, avagy játék az indiánsátorban! »

•  

Gerincbarát iskolatáskák és hátizsákok ! »

óvoda hírek

óvoda hírek

Nyári élet az óvodában »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-07-05

Nyári népmeséink-Az évkörhöz illeszkedő népmesék 2.rész »
Rovat: Nyár óvodás korú gyermekkel
2018-07-02

A Sárkánykalandok Hévízen folytatódnak »
Rovat: Partnereink hírei
2018-07-01

Fessünk jéggel! »
Rovat: Játékok - amikre nyáron van igazán idő!
2018-06-30

Játékos tanulás - a nyári szünetre »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-11

Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-08

Hagyjuk nyerni, vagy tanítsuk meg veszíteni? - Társasjátékokról »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-05

Pünkösdi szokások, játékok »
Rovat: Ünnepeink az évkörben
2018-05-17

Pünkösdi szokások »
Rovat: Ünnepeink az évkörben
2018-05-15

Pünkösdi királynéjárás »
Rovat: Ünnepeink az évkörben
2018-05-14

Madaras gyermekrajzok »
Rovat: Gyermekrajz
2018-05-07

Mérgező növények »
Rovat: Környezeti nevelés
2018-05-07

Anyák napja »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-05-05

Anyák napja az óvodánkban »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-05-04

Látogatás a nyugdíjasházban »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-05-04

 
óvoda hírek

Sport óvodáskorban »

Sport az óvodáinkban »

Mozgolódós játékok »

 
      Pataky Krisztina összes írása (2)



Pataky Krisztina, iskolapszichológus

Lehetsz dühös(?)! -Érzelmi intelligencia 1.

Sokszor halljuk, és talán a mi szánkból is elhangzik a következő mondat: „ Jaj, ne legyél már dühös, ennek semmi értelme! Értsd meg, hogy ..." És itt következik valami egészen logikusnak tűnő magyarázat arra, hogy a másiknak miért is nem kéne felkapnia a vizet. Miközben az a benyomásunk, hogy aki éppen ezt mondja, már szinte dühösebb, mint akinek címezte...

Azt hiszem ez a kis epizód gyermekeink nevelése közben is sokszor lejátszódik. Talán többször is. Hiszen itt még „tudjuk" is, hogy „igazunk van", és tényleg nem lehet fogmosás után csokit enni, és sapka nélkül kimenni a -10 fokos hidegben. Akkor hogy is van ez? Az én dühöm jogos, mert igazam van, de a gyereké nem, mert nincs igaza? Egyáltalán, jogos dühösnek lenni? És jogos ordibálni a másikkal? Abban egyet szoktunk többé-kevésbé érteni, hogy a fizikai bántalmazás nem jogos. De akkor mi a teendő? Hiszen mégsem lehet sapka nélkül...

A probléma gyökere gyakran az, hogy mi magunk sem tudjuk, hogy mit kezdjünk a saját érzelmeinkkel. Sőt, sokszor nem is vagyunk tudatában annak, hogy éppen egy érzelmet élünk át, és most ennek az érzelemnek a szemüvegén keresztül tapasztaljuk az egész világot. Ez a kérdéskör, az érzelmek felismerése és kezelése az érzelmi intelligencia területét érintik. Ide tartozik a saját érzelmeink felismerése és kezelése, a másik érzelmeinek felismerése és kezelése, valamint az, hogy hogyan tudom magamat motiválni.

Daniel Goleman Érzelmi intelligencia c. könyvének a sikere óta az érzelmi intelligencia fogalma egyre elterjedtebb. Munkássága nyomán lehetőségünk van az érzelmi működéseink jobb megértésére. Goleman szerint a világ dolgaival és a másik emberekkel való kapcsolódásaink során (durván leegyszerűsítve) kétféle működést produkálunk. Az egyik, amit főútvonali mentális tevékenységnek nevez, akaratlagosan lép életbe, tudatos szándékot és erőfeszítést igényel. A másik, amelyik ennél sokkal gyorsabban végbemegy, az a mellékutas tevékenység, ez automatikusan, a tudatunktól függetlenül működik. Amikor szándékosan választjuk meg a cselekvésünket, hogy megegyük-e azt a kívánatos tortaszeletet vagy sem, akkor az főúthoz tartozik. Míg közben számtalan mellékutas automatikus mechanizmus működik bennünk, összeugrik a szánkban a nyál, és beugrik a nagymamánk képe, aki mindig ilyet sütött, és eláraszt bennünket egy nyugodt és meghitt gyermekkori hangulat. ( Ha erre rá tudunk csodálkozni, lehet, hogy arra is rájövünk, hogy nem is a torta hiányzik nekünk, hanem az a nyugalom és a meghittség. És akkor máris nem kell megenni a tortát... )
Azért fontos ez a modell, mert a segítségével könnyen megérthetjük, hogy a kialakuló érzelmeink, hangulatunk és benyomásaink automatikusan futnak le. Éppen ezért nem lehet senkit sem felelősségre vonni azért, mert dühös, fél, szomorú vagy éppen vidám, hiszen nem tehet róla. Minden érzelem helyénvaló, és rendben van, hogy átéljük, hiszen az illető automatikus válasza az adott helyzetre, és ez a válasz hivatott előhívni az éppen megfelelő viselkedést a személyből. Ha dühös vagyok, akkor az a koncentrált energiám kieresztésére késztet, ha félek, az a teljes megmerevedésre vagy futásra ösztönöz. Azonban lehetséges, hogy ez a reakció nem tűnik a legmegfelelőbbnek, mikor utólag végiggondolom a történteket. Lehet, hogy bántottam vele valaki mást, vagy önmagamat.

Az, hogy valójában hogyan fogok cselekedni, az már lehet egy tudatos döntés következménye. De ehhez tudatosan át kell vennem a hatalmat, hogy ne az érzelem irányítson engem. Ha egy érzelem teljesen elárasztott, akkor nehezen hozzáférhető az a tudásom és azok a képességeim, amelyeket semleges helyzetben probléma nélkül szoktam használni. Ezért is lehet az, hogy hiába olvassuk az okos könyveket, mit sem érnek éles helyzetben az okosságok.

Ilyenkor az segít, ha rájövök, hogy mi is van most velem. Az érzelem adott, automatikusan kialakul (tehát nem érdemes emiatt utólag szidalmazni magamat! Sőt káros..). De ha felismerem az érzelmemet, és meg is nevezem, máris tettem egy lépést kifelé az érzelemből. Ez segít abban, hogy ne az érzelem által felkínált „egyszerű megoldást" válasszam, ha nem az a legcélszerűbb, hanem szabadon döntsek arról, hogy mit fogok tenni.

Jogos az észrevétel, a fent leírtak szintén az „okoskodás" kategóriájába tartoznak, főleg, ha csak írjuk és olvassuk. Ahhoz, hogy ez ne így legyen, egyetlen megoldás létezik: csinálni és gyakorolni kell nap, mint nap. Mint az olvasást. Először nehezebben megy, és sok erőfeszítést igényel. De sok gyakorlással egy jó része automatikussá válik. A tudatosságnak pedig marad a szabad döntés.

Az érzelmek birodalma

Gyermekekkel játszva és felnőttekkel beszélgetve fogalmazódott meg bennem, hogy olyan nehéznek tűnik manapság együtt lennünk másokkal. Mintha elfelejtettünk volna együtt lenni, közösen örülni, együtt szomorkodni, és segíteni egymásnak. Mintha mindig csak győzni kéne, és a többieket lehagyni. És ez nagyon magányos dolog...

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2011-12-01


Az érzelmek birodalma: egy társasjáték, ahol senki sem veszít, mert együtt nyerünk.
Ahol van cél, de a célbaéréshez magunkat kell legyőznünk, nem a többieket. »  



'Érzelmi nevelés' rovat további cikkei:
Bátortalan a gyerek?
Türelem - A fejlődés szeretetteljes átölelése
Újévi szösszenet: az Ünnepek levezetése
A dackorszak helye a gyermek és a szülő életében
Veszteség feldolgozás óvodás korban - költözés, válás
Az érintés
Lehetsz dühös(?)! - Érzelmi intelligencia 2.
Lehetsz dühös(?)! -Érzelmi intelligencia 1.
A család (szeretet-szolgálat)
Kapcsolatok és korlátok
A gyermek biztonságos terei
Az érintés fejlődésre gyakorolt hatásának kísérlete

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás

Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Szent György hava: a sárkányos hónap! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Kreatív Tavasz »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Sport óvodáskorban »

Sport az óvodáinkban »

Mozgolódós játékok »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Farsang az óvodáinkban »

Madarak és fák napja - május 10. »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Mesterségek az óvodáinkban »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »