"> Érzelmi nevelés | Lehetsz dühös(?)! - Érzelmi intelligencia 2.
Érzelmi nevelés | Lehetsz dühös(?)! - Érzelmi intelligencia 2.
     
óvoda hírek

        Játéktár híreink

•  

Csipszkészítő készlet »

•  

Fúró, faragó eszközök, készletek - fiúknak »

óvoda hírek

óvoda hírek

Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2017-09-20

Ki kitől tanul? - Élet a vegyes óvodai csoportban »
Rovat: Óvodai élet
2017-08-25

Milyen a helyes testtartás, írás közben? »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-24

Egy óvodás napja – hogyan legyen egyszerűbb? »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-18

Fontosabb dátumok a 2017/18-as tanévben »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-17

Mire lesz szükség az óvodában? »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-12

Beszoktatás a bölcsődébe »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2017-08-10

Milyen a jó tolltartó ? »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-08

Ősképünk: a Nap »
Rovat: Gyermekrajz
2017-08-05

Óvodai jel választása »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-05

Így kezdjük könnyedén az első iskolai napot ! »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-05

A Nap arca - a gyermekrajzokban »
Rovat: Gyermekrajz
2017-08-01

Nyári asztalterítők »
Rovat: Kreatív nyár
2017-07-28

Milyen a jó iskolatáska? – gondolatok az első iskolatáska vásárlásról 3. rész »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-07-26

Vízimalom »
Rovat: Kreatív sarok - újrahasznosítás!
2017-07-25

 
óvoda hírek

Ősz az óvodákban »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Őszi játékok az évkörben »

Szeptember - Szent Mihály hava »

 
      Pataky Krisztina összes írása (2)



Pataky Krisztina, iskolapszichológus

Lehetsz dühös(?)! - Érzelmi intelligencia 2.

Az automatikus mechanizmusok közé tartozik az, hogy valamilyen „tudomásunk" van a másik érzelmi állapotáról, és a másik érzelmeit, dühét, félelmét „átvesszük" akkor is, ha ezt nem tudatosítjuk, és nem tudjuk megfogalmazni. Ez nagyon jól látható a kisbabákkal való kapcsolatainkban, ők még nyilvánvalóan nem tudják megfogalmazni, de remekül bekapcsolódnak egy közös kacagásba, vagy sírva fakadnak egy másik kisgyerek síró hangját hallva.

Ahogy növünk, ez a képességünk nem tűnik el, csak mintha elfelejtkeznénk róla. Pedig az érzelmeink folyamatosan átmennek a többiek felé, mint ahogy mi is átvesszük észrevétlenül az ő érzelmi állapotunkat. Emiatt nagyon nagy a felelősségünk abban, hogyan bánunk a felmerülő érzelmeinkkel és hangulatainkkal. Ha mosollyal és bizalommal állunk a dolgokhoz, jó hangulatot teremtünk magunk körül, ha viszont egész nap dühöngünk, a „dühfertőzést" mindenki elkaphatja a környezetünkben.

Visszatérve a kiinduló kérdésekhez: tehát teljesen rendben van, ha a gyermekünk dühös. Az is rendben van, hogy mi dühösek leszünk, duplán is. Hiszen egyrészt közben mi is elkaptuk az ő „dühfertőzését", másrész lehet a történet önmagában is bosszantó. Tehát az első lépés, hogy ismerjük fel, hogy MI is dühösek vagyunk, aztán csillapodjunk le... Ez ugye menni, fog, hiszen kitartóan gyakoroljuk... Ha ez sikerült, már egy jó példával jártunk elöl. Még jobb, ha ezt ki is tudjuk hangosítani: „Látod, az előbb nagyon mérges lettem, de lecsillapítottam magam". Az mindegy ilyenkor még, hogy kinek van igaza, ezen feldühödve nem is érdemes vitatkozni. Az érzelem az van. Az enyém is, a gyereké is. Ha ezt elvitatjuk, és azt mondjuk gyermekünknek, hogy ne legyen dühös, az olyan lesz neki, mintha ővele valami nem lenne rendben. Mintha ő maga lenne kétségbe vonva. Ez nagyon rossz tapasztalat, főleg egy gyerek számára. Sokkal jobban járunk el, ha felismerjük, elismerjük és megnevezzük az ő érzelmét is. „Látom dühös vagy. Ez tényleg bosszantó." Azt nem érdemes megkérdezni, hogy miért, hiszen erre még valószínűleg nem tud válaszolni, és ettől még kiszolgáltatottabb helyzetbe kerül. Inkább segítsünk megtalálni azt, ami ebben a helyzetben őt is megnyugtatná, és nekünk is elfogadható megoldás. Erre nincs recept, sokszor elég egy ölelés, vagy egy új téma bedobása. Ez már kettőnk összjátékától függ. És persze csak akkor működik, ha a mi dühünk is lecsillapodott a sok gyakorlás következtében.. Addig meg minden ilyen dühös alkalmat tekintsünk gyakorló feladatnak. Ez is segít távolságot teremteni a saját dühünktől. És legközelebb biztosan jobban fog menni.

Ha az „érzelmi fertőzésre" gondolunk, akkor érthetővé válik az is, hogy a titokban tartott dolgok miért megterhelőek. Ha aggódunk a nagyi miatt, az aggodalom „átmegy", akármit is csinálunk. Ha nem mondjuk meg, hogy aggódunk, akkor összezavarjuk a gyereket, hiszen érzi, hogy mindenki aggódik (ő is és mi is), de úgy tudja, hogy nincs semmi baj. A gyerekek az ilyen helyzetekben is hajlamosak arra, hogy azt gondolják, hogy velük nincs rendben valami. Sokkal jobb, ha valóban azt mondjuk, amit érzünk. Hiszen ezzel segítünk a gyermekünknek is az érzelem azonosításában, valamint megkíméljük attól a plusz tehertől, hogy azt gondolja, hogy miatta van rossz kedvünk. A közösen cipelt terhek könnyebbek, de az persze tényleg a mi felelősségünk, hogy megmutassuk a kiutat a félelemből és a szomorúságból.

Hiszen a legjobb példa mi magunk vagyunk a gyermekeinknek. Ha jól kezelem a dühöm, a gyerekem hamar megtanulja tőlem, ha tudok értéket felmutatni egy fájdalmas helyzetben, neki is könnyebben fog menni a későbbiekben. Ha következetesen különbséget tudok tenni az ő személye, az érzelmei és a cselekedetei között, akkor ő is ezt fogja tenni. Hiszen az ember személye mindig OK, a felmerülő érzelmi OK-k, de az amit teszünk, sajnos nem mindig OK. A cselekedeteinken viszont tudunk változtatni. Ezt is érdemes megmutatni gyermekeinknek.

Tehát nekünk szülőknek duplán is szükségünk van az érzelmi és társas intelligenciánkra. Egyrészt azért, mert mi adjuk a mintát a gyermekeink számára ezen a területen is. Másrészt pedig azért, mert igen nagy szükségünk van rá, hogy építő szeretettel, odafigyeléssel és empátiával kísérjük végig gyermekeink felcseperedését.
Szerencsére az érzelmi intelligencia fejleszthető, így mindannyiunk számára nyitott a lehetőség, hogy elinduljunk ezen az úton. Az érzelmi intelligenciát azonban nem lehet pusztán könyvekből megtanulni és elsajátítani. Leginkább a társainkkal, családtagjainkkal, és másokkal való kapcsolatainkban tudjuk fejleszteni.

Az érzelmek birodalma

Gyermekekkel játszva és felnõttekkel beszélgetve fogalmazódott meg bennem, hogy olyan nehéznek tûnik manapság együtt lennünk másokkal. Mintha elfelejtettünk volna együtt lenni, közösen örülni, együtt szomorkodni, és segíteni egymásnak. Mintha mindig csak gyõzni kéne, és a többieket lehagyni. És ez nagyon magányos dolog. Kerestem egy játékot, ahol senki sem veszít, mert együtt nyerünk. Ahol van cél, de a célbaéréshez magunkat kell legyõznünk, nem a többieket. Nem találtam. Így aztán megálmodtam egyet. Címe: Az érzelmek birodalma. Bővebben a játék honlapján >

 

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2011-12-02



»  



'Érzelmi nevelés' rovat további cikkei:
Bátortalan a gyerek?
Türelem - A fejlődés szeretetteljes átölelése
Újévi szösszenet: az Ünnepek levezetése
A dackorszak helye a gyermek és a szülő életében
Veszteség feldolgozás óvodás korban - költözés, válás
Az érintés
Lehetsz dühös(?)! - Érzelmi intelligencia 2.
Lehetsz dühös(?)! -Érzelmi intelligencia 1.
A család (szeretet-szolgálat)
Kapcsolatok és korlátok
A gyermek biztonságos terei
Az érintés fejlődésre gyakorolt hatásának kísérlete

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás

Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »

Óvodai versek - ünnepekre, témákra »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Diázni jó! »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Kreatív Tavasz »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Ősz az óvodákban »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Őszi játékok az évkörben »

Szeptember - Szent Mihály hava »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Madarak és fák napja »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Mesterségek az óvodáinkban »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Farsang az óvodáinkban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »