"> Érzelmi nevelés | Lehetsz dühös(?)! - Érzelmi intelligencia 2.
Érzelmi nevelés | Lehetsz dühös(?)! - Érzelmi intelligencia 2.
     
óvoda hírek

        Játéktár híreink

•  

Karácsonyi ÚJDONSÁGOK a Játéktárban! »

•  

Affenzahn állatos hátizsák - bölcsiseknek, ovisoknak! »

•  

Minden Játéktár rendelés mellé AJÁNDÉK! * »

•  

Puzzle kirakó csúcsa: optikai puzle a Djecotól! »

óvoda hírek

óvoda hírek

Szüreti mulatság az óvodában »
Rovat: Szüret és vásár az óvodában
2018-10-08

Hagyományápolás, szüreti felvonulás »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-10-04

Szüreti vígasság a Lurkó Kuckó Óvoda szervezésében »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-10-03

Siklósi ovisok szürete »
Rovat: Szüret és vásár az óvodában
2018-10-01

Varázsjátékok, a Szocioemocionális Pedagógiai Terápia (SZPT) játékai az óvodai és az iskolai mindennapokban »
Rovat: Gyermekpszichológia
2018-09-26

Vidám évnyitó hét az óvodában »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-09-01

Óvodakezdés - praktikus tanácsok 2. »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2018-08-22

Milyen lesz a 2018/19-es iskolai év? »
Rovat: Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések
2018-08-13

Nyári élet az óvodában »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-07-05

Nyári népmeséink-Az évkörhöz illeszkedő népmesék 2.rész »
Rovat: Nyár óvodás korú gyermekkel
2018-07-02

A Sárkánykalandok Hévízen folytatódnak »
Rovat: Partnereink hírei
2018-07-01

Fessünk jéggel! »
Rovat: Játékok - amikre nyáron van igazán idő!
2018-06-30

Játékos tanulás - a nyári szünetre »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-11

Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-08

Hagyjuk nyerni, vagy tanítsuk meg veszíteni? - Társasjátékokról »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-05

 
óvoda hírek

Sóterápia »

November - Szent András hava »

Alkossunk ősszel is! »

 
      Pataky Krisztina összes írása (2)



Pataky Krisztina, iskolapszichológus

Lehetsz dühös(?)! - Érzelmi intelligencia 2.

Az automatikus mechanizmusok közé tartozik az, hogy valamilyen „tudomásunk" van a másik érzelmi állapotáról, és a másik érzelmeit, dühét, félelmét „átvesszük" akkor is, ha ezt nem tudatosítjuk, és nem tudjuk megfogalmazni. Ez nagyon jól látható a kisbabákkal való kapcsolatainkban, ők még nyilvánvalóan nem tudják megfogalmazni, de remekül bekapcsolódnak egy közös kacagásba, vagy sírva fakadnak egy másik kisgyerek síró hangját hallva.

Ahogy növünk, ez a képességünk nem tűnik el, csak mintha elfelejtkeznénk róla. Pedig az érzelmeink folyamatosan átmennek a többiek felé, mint ahogy mi is átvesszük észrevétlenül az ő érzelmi állapotunkat. Emiatt nagyon nagy a felelősségünk abban, hogyan bánunk a felmerülő érzelmeinkkel és hangulatainkkal. Ha mosollyal és bizalommal állunk a dolgokhoz, jó hangulatot teremtünk magunk körül, ha viszont egész nap dühöngünk, a „dühfertőzést" mindenki elkaphatja a környezetünkben.

Visszatérve a kiinduló kérdésekhez: tehát teljesen rendben van, ha a gyermekünk dühös. Az is rendben van, hogy mi dühösek leszünk, duplán is. Hiszen egyrészt közben mi is elkaptuk az ő „dühfertőzését", másrész lehet a történet önmagában is bosszantó. Tehát az első lépés, hogy ismerjük fel, hogy MI is dühösek vagyunk, aztán csillapodjunk le... Ez ugye menni, fog, hiszen kitartóan gyakoroljuk... Ha ez sikerült, már egy jó példával jártunk elöl. Még jobb, ha ezt ki is tudjuk hangosítani: „Látod, az előbb nagyon mérges lettem, de lecsillapítottam magam". Az mindegy ilyenkor még, hogy kinek van igaza, ezen feldühödve nem is érdemes vitatkozni. Az érzelem az van. Az enyém is, a gyereké is. Ha ezt elvitatjuk, és azt mondjuk gyermekünknek, hogy ne legyen dühös, az olyan lesz neki, mintha ővele valami nem lenne rendben. Mintha ő maga lenne kétségbe vonva. Ez nagyon rossz tapasztalat, főleg egy gyerek számára. Sokkal jobban járunk el, ha felismerjük, elismerjük és megnevezzük az ő érzelmét is. „Látom dühös vagy. Ez tényleg bosszantó." Azt nem érdemes megkérdezni, hogy miért, hiszen erre még valószínűleg nem tud válaszolni, és ettől még kiszolgáltatottabb helyzetbe kerül. Inkább segítsünk megtalálni azt, ami ebben a helyzetben őt is megnyugtatná, és nekünk is elfogadható megoldás. Erre nincs recept, sokszor elég egy ölelés, vagy egy új téma bedobása. Ez már kettőnk összjátékától függ. És persze csak akkor működik, ha a mi dühünk is lecsillapodott a sok gyakorlás következtében.. Addig meg minden ilyen dühös alkalmat tekintsünk gyakorló feladatnak. Ez is segít távolságot teremteni a saját dühünktől. És legközelebb biztosan jobban fog menni.

Ha az „érzelmi fertőzésre" gondolunk, akkor érthetővé válik az is, hogy a titokban tartott dolgok miért megterhelőek. Ha aggódunk a nagyi miatt, az aggodalom „átmegy", akármit is csinálunk. Ha nem mondjuk meg, hogy aggódunk, akkor összezavarjuk a gyereket, hiszen érzi, hogy mindenki aggódik (ő is és mi is), de úgy tudja, hogy nincs semmi baj. A gyerekek az ilyen helyzetekben is hajlamosak arra, hogy azt gondolják, hogy velük nincs rendben valami. Sokkal jobb, ha valóban azt mondjuk, amit érzünk. Hiszen ezzel segítünk a gyermekünknek is az érzelem azonosításában, valamint megkíméljük attól a plusz tehertől, hogy azt gondolja, hogy miatta van rossz kedvünk. A közösen cipelt terhek könnyebbek, de az persze tényleg a mi felelősségünk, hogy megmutassuk a kiutat a félelemből és a szomorúságból.

Hiszen a legjobb példa mi magunk vagyunk a gyermekeinknek. Ha jól kezelem a dühöm, a gyerekem hamar megtanulja tőlem, ha tudok értéket felmutatni egy fájdalmas helyzetben, neki is könnyebben fog menni a későbbiekben. Ha következetesen különbséget tudok tenni az ő személye, az érzelmei és a cselekedetei között, akkor ő is ezt fogja tenni. Hiszen az ember személye mindig OK, a felmerülő érzelmi OK-k, de az amit teszünk, sajnos nem mindig OK. A cselekedeteinken viszont tudunk változtatni. Ezt is érdemes megmutatni gyermekeinknek.

Tehát nekünk szülőknek duplán is szükségünk van az érzelmi és társas intelligenciánkra. Egyrészt azért, mert mi adjuk a mintát a gyermekeink számára ezen a területen is. Másrészt pedig azért, mert igen nagy szükségünk van rá, hogy építő szeretettel, odafigyeléssel és empátiával kísérjük végig gyermekeink felcseperedését.
Szerencsére az érzelmi intelligencia fejleszthető, így mindannyiunk számára nyitott a lehetőség, hogy elinduljunk ezen az úton. Az érzelmi intelligenciát azonban nem lehet pusztán könyvekből megtanulni és elsajátítani. Leginkább a társainkkal, családtagjainkkal, és másokkal való kapcsolatainkban tudjuk fejleszteni.

Az érzelmek birodalma

Gyermekekkel játszva és felnõttekkel beszélgetve fogalmazódott meg bennem, hogy olyan nehéznek tûnik manapság együtt lennünk másokkal. Mintha elfelejtettünk volna együtt lenni, közösen örülni, együtt szomorkodni, és segíteni egymásnak. Mintha mindig csak gyõzni kéne, és a többieket lehagyni. És ez nagyon magányos dolog. Kerestem egy játékot, ahol senki sem veszít, mert együtt nyerünk. Ahol van cél, de a célbaéréshez magunkat kell legyõznünk, nem a többieket. Nem találtam. Így aztán megálmodtam egyet. Címe: Az érzelmek birodalma. Bővebben a játék honlapján >

 

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2011-12-02




'Érzelmi nevelés' rovat további cikkei:
Bátortalan a gyerek?
Türelem - A fejlődés szeretetteljes átölelése
Újévi szösszenet: az Ünnepek levezetése
A dackorszak helye a gyermek és a szülő életében
Veszteség feldolgozás óvodás korban - költözés, válás
Az érintés
Lehetsz dühös(?)! - Érzelmi intelligencia 2.
Lehetsz dühös(?)! -Érzelmi intelligencia 1.
A család (szeretet-szolgálat)
Kapcsolatok és korlátok
A gyermek biztonságos terei
Az érintés fejlődésre gyakorolt hatásának kísérlete

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás

Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Szent György hava: a sárkányos hónap! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Kreatív Tavasz »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Sóterápia »

November - Szent András hava »

Alkossunk ősszel is! »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Farsang az óvodáinkban »

Madarak és fák napja - május 10. »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Mesterségek az óvodáinkban »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »