Gyermekpszichológia | Válás a családban 3. rész "Elvált szülők gyereke vagyok"
     
óvoda hírek

        Játéktár híreink

•  

Arcfestés mintával, akár Halloweenre! »

•  

Játékok mese- és népmese hősökkel ! »

óvoda hírek

óvoda hírek

Tényleg jobbak a fiúk matematikából? »
Rovat: Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések
2017-10-13

Szülői minták mutatása, avagy miért jó, ha fúr-farag a gyermek, mint az apja »
Rovat: Játékos fejlesztés
2017-09-27

Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2017-09-20

Ki kitől tanul? - Élet a vegyes óvodai csoportban »
Rovat: Óvodai élet
2017-08-25

Milyen a helyes testtartás, írás közben? »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-24

Egy óvodás napja – hogyan legyen egyszerűbb? »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-18

Fontosabb dátumok a 2017/18-as tanévben »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-17

Mire lesz szükség az óvodában? »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-12

Beszoktatás a bölcsődébe »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2017-08-10

Milyen a jó tolltartó ? »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-08

Ősképünk: a Nap »
Rovat: Gyermekrajz
2017-08-05

Óvodai jel választása »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-05

Így kezdjük könnyedén az első iskolai napot ! »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-05

A Nap arca - a gyermekrajzokban »
Rovat: Gyermekrajz
2017-08-01

Nyári asztalterítők »
Rovat: Kreatív nyár
2017-07-28

 
óvoda hírek

Ősz az óvodákban »

Őszi játékok az évkörben »

Október - Mindszent hava »

Szüret és vásár az óvodában »

 

Óvodás gyermek »

Gyermekpszichológia

Kapcsolódó összeállítás: | Család
      Karner Beáta összes írása (17)



Karner Beáta, tanácsadó szakpszichológus

Válás a családban 3. rész "Elvált szülők gyereke vagyok"

Valamelyik nap a villamoson elcsíptem egy beszélgetést egy tizenhat-tizennyolc évesekbõl álló társaságban. Kiderült, hogy a lány szülei elváltak, mindkettõ új családot alapított, ahonnan féltestvérei is születtek. Ezután pedig arról számolt be, hogy újra kibékültek, és most együtt él apja-anyja, valamint õ is velük egy háztartásban. Mindenki csodálkozva és örömmel hallgatta ezt a nem tipikus élethelyzetet, és úgy véleményezték, hogy ez milyen nagyszerû dolog.

A leányzó reakciója a következõ volt:
- „Tudjátok, van jó meg rossz oldala is. Eddig apától is, anyától is kaptam egy tízezrest havonta, most kettõjüktõl együtt kapok egy tízest. Aztán volt, hogy elkértem mind a kettõtõl szolira a pénzt, és így kétszer is el tudtam menni.” Mindezt vihogva, lazán, teljes természetességgel adta elõ a kissé meghökkent ábrázatú társainak.
Az élményt még napokig emésztettem magamban, és arra gondoltam, hogy ez a tini lány kicsi gyerekkorában valószínûleg egész más oldalról közelíthette meg a kérdést.

Fontos kitérni arra, milyen sok tényezõtõl függ, hogy melyik gyerek miként dolgozza fel a válást:
• Milyen volt elõtte a szülõ gyerek kapcsolat, létrejött-e a korai kötõdés, kialakult-e a feltétel nélküli bizalom legalább az egyik szülõ iránt?
• Milyen mértékû az õ személyes érzelmi vesztesége: hogy alakul a kapcsolat intenzitása azzal a szülõvel, akivel már nem él egy háztartásban, illetve a hozzá köthetõ rokonokkal, nagyszülõkkel?
• Milyen mértékû az egzisztenciális veszteség a válás következtében: mennyi tárgyi lemondással, életminõség romlással jár?
• Egybõl belép-e az õ életébe a szülõ új választottja?
Ez utóbbi esetben érdemes megjegyezni, hogy akár van már új párkapcsolat az anya, apa életében, akár nincs, a gyermeknek a válással teljesen más életformára kell berendezkednie.
Ha kettesben maradnak, mondjuk az anyával, - illetve testvérek függvényében többen -, akkor is megváltozik a családi dinamika.

A „szülõi-duád” szimbolikusan általában továbbra is fennmarad, csak a szereplõk cserélõdnek. Megjelenik a „parentizált”, vagyis szülõszerepre emelt gyerek. Ez nagyon fontos fogalom, hiszen az egyedül maradt szülõ általában nincs is tudatában, hogy felnõtt szerepeket ruház gyermekére. Nyilván minél idõsebb és mentálisan érettebb gyerekrõl van szó, ez a tudattalan folyamat, annál inkább életbe lép.
A parentizált gyermeklétnek természetesen számos elõnyérõl beszélhetünk:
• Több feladatban kell részt vennie a közös élet menedzseléséhez: házimunka, ügyintézés, tervezés, szervezés, stb.
• Ezáltal a gyermek feladattudata erõsödik, felelõsségérzete fejlõdik, gyakorlati tudása is bõvül sok téren

Az elõnyök mellett legfõbb hátránya azonban, hogyha a szülõ „társként” kezdi el kezelni fiát vagy lányát a mindennapi problémák megbeszélése szintjén is. Képzeljük el azt a helyzetet, amikor az anya aznapi munkahelyi feszültségeit, egyéb rárakódott terheit a férj jelenlétének hiányában, a gyermekével osztja meg. Sok esetben a gyerek fogékony is lehet minderre, és szívesen lesz beszélgetõtársa a szülõnek. Nagyon nehéz tehát meghúzni a határvonalat, hogy tényleg az õ értelmi és érzelmi fejlettségi szintjéig juttassunk el hozzá információt.
Valószínûleg a napi rutin során különösen bonyolult „hidegfejjel” végiggondolni, hogy mi az, amit tényleg megoszthatok az én 6 éves értelmes fiammal vagy lányommal. Biztos, hogy ezt vele kell megbeszélnem, vagy inkább vegyek egy nagy levegõt, és este hívjam fel a barátnõmet. Senki ne tegyen magának szemrehányást, ha idõnként átlép határokat! A lényeg az, hogy ha tudatában vagyunk a jelenségnek, akkor könnyebb monitorozni saját magunkat, és a gyerek reakcióit is kódolni. Amit mi tíz perc után elfelejtünk, mert éppen a pillanat hevében kiadtuk az érzelmeinket, azzal lehet, hogy neki többórás „gondolkodnivalót” ültettünk a fejecskéjébe.

A gyerekek minden élethelyzetben ösztönösen azt keresik, ami nekik a legjobb. Hihetetlenül gyorsan tudnak alkalmazkodni, és elõbb utóbb az új családi konstellációban is megtalálják a saját helyüket, szerepüket. A mi felelõsségünk az, hogy a gyermek komfortérzetét biztosító jutalmakkal észszerûen bánjunk. Lehet kompenzálni mindkét fél részérõl ajándékhalmazzal, programok tömkelegével, a kicsi biztosan nagyon fogja élvezni. Legalább olyan jutalmazó értékû lehet viszont, ha a materiális dolgok helyett, az énképét, önbizalmát erõsítjük. Tudatosítjuk benne például, hogy mennyire ügyes, hogy ilyen sok feladatot el tud látni, amivel anyának nagy segítséget jelent. Büszkék vagyunk az óvodai rajzaira, vagy az iskolai eredményeire, nagyon élvezzük az együtt töltött idõt, játékot. A fenti tizenéves lány példájából kiindulva, talán éppen erre kéne törekedni ma nekünk kisgyermekes szülõként, hogy csemetéink ne a „pénzgyárat” lássák bennünk, hanem olyan kapcsolati mintával szolgáljunk, aminek pozitív atmoszférája felülírja a „tízezreseket” is!

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2011-12-08



»  



'Gyermekpszichológia' rovat további cikkei:
Egy kis színes csakra bevezető (a színterápiához)
Színek titkai sorozat: Türkiz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 3. rész: tehetséggondozás / tehetség pont megkeresése
Vekerdy Tamás a gyermeknevelésről. Felkészülés a kamaszkorra. Szabadság. Önállóság.
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 2. rész: kudarcok, stressz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 1. rész: énkép, önbizalom
Szorongó gyermek, szorongató nagyvilág
Bátortalan a gyerek?
Határok a gyerekek és a felnőttek világa között 1. rész: Meztelenség
Türelem - A fejlődés szeretetteljes átölelése
Újévi szösszenet: az Ünnepek levezetése
A dackorszak helye a gyermek és a szülő életében
Az óvodáskorú gyermek mágikus gondolkodásáról - Bábok és a mese
A kisgyermek és az alvás
Veszteség feldolgozás óvodás korban - költözés, válás
A gyermeki gyász - 2. rész
A gyermeki gyász - 1. rész
Veszteségek feldolgozási lehetősége kineziológiával
Hogy a családi nyaralás valóban élmény legyen...
Tűzoltó leszek, s katona - a szerepjátékokról
Testvérek, az elkötelezett életkísérők 2. rész
Testvérek, az elkötelezett életkísérők 1. rész
Szükséges-e a verseny gyermekeinknek?
Legyünk együtt a gyerekkel! De mikor, mennyit és milyen formában? 2. rész
Legyünk együtt a gyerekkel! De mikor, mennyit és milyen formában? 1. rész
Az érintés
Bábozni jó! 1. rész
Bábozni jó! 2. rész
Válás a családban 3. rész "Elvált szülők gyereke vagyok"
Válás 2.rész- Hogyan kezeljük a gyereket, ha már ténykérdés a válás?
Válás a családban, 1. rész
Testvérféltékenység? - "Anyu! Én mikor leszek olyan, mint Barnus?"
A csendben születő hang - avagy a belső hang kialakulása
Nézze vagy ne nézze? - A televíziózásról
A kisgyermek és a televizió
Ünnep - az ajándékba kapott idő
A mozgás öröme a kezdetektől...
Levél a Szülőknek az iskolaérettség kapcsán
Délutáni pihenő - óvodáskorban
Mese, egyidejűség, az idő dinamikája a gyermek világában
A család (szeretet-szolgálat)
A gyermek biztonságos terei
Játszóvá válni, játszótársnak lenni, játszani...
Az érintés fejlődésre gyakorolt hatásának kísérlete

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás

Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »

Óvodai versek - ünnepekre, témákra »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Diázni jó! »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Kreatív Tavasz »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Ősz az óvodákban »

Őszi játékok az évkörben »

Október - Mindszent hava »

Szüret és vásár az óvodában »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Madarak és fák napja »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Mesterségek az óvodáinkban »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Farsang az óvodáinkban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »