Gyermekpszichológia | Szükséges-e a verseny gyermekeinknek?
     
óvoda hírek

        Játéktár híreink

•  

Arcfestés mintával, akár Halloweenre! »

•  

Játékok mese- és népmese hősökkel ! »

óvoda hírek

óvoda hírek

Tényleg jobbak a fiúk matematikából? »
Rovat: Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések
2017-10-13

Szülői minták mutatása, avagy miért jó, ha fúr-farag a gyermek, mint az apja »
Rovat: Játékos fejlesztés
2017-09-27

Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2017-09-20

Ki kitől tanul? - Élet a vegyes óvodai csoportban »
Rovat: Óvodai élet
2017-08-25

Milyen a helyes testtartás, írás közben? »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-24

Egy óvodás napja – hogyan legyen egyszerűbb? »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-18

Fontosabb dátumok a 2017/18-as tanévben »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-17

Mire lesz szükség az óvodában? »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-12

Beszoktatás a bölcsődébe »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2017-08-10

Milyen a jó tolltartó ? »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-08

Ősképünk: a Nap »
Rovat: Gyermekrajz
2017-08-05

Óvodai jel választása »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-05

Így kezdjük könnyedén az első iskolai napot ! »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-05

A Nap arca - a gyermekrajzokban »
Rovat: Gyermekrajz
2017-08-01

Nyári asztalterítők »
Rovat: Kreatív nyár
2017-07-28

 
óvoda hírek

Ősz az óvodákban »

Őszi játékok az évkörben »

Október - Mindszent hava »

Szüret és vásár az óvodában »

 
      Dr. Gőbel Orsolya összes írása (29)



Dr. Gőbel Orsolya, pedagógiai szakpszichológus, SZPT terápia létrehozója, Varázsjáték foglalkozásaink vezetője

Szükséges-e a verseny gyermekeinknek?

Mit kell tudni egy jó versenyzõnek? - tehetjük fel a kérdést, vagy ebben az újságban fogalmazva, mire kell felkészítenünk óvodás gyermekünket, hogy megállják a helyüket a verseny világában? Egy jó versenyzõt mindig magabiztosnak, talpraesettnek, minden célt- elérõnek, erõsnek, bátornak, minden problémával megküzdõnek látunk, és közben talán mindannyian végiggondoljuk, mennyi mindent kell ezért tennie születésétõl kezdve.

Egy töretlen, optimális pályafutást nézve, egy „jó versenyzõt" már az élet elsõ pillanatától körülöleli az édesanyai, édesapai szeretet, az elfogadás, a nem-verseny helyzet. Csecsemõként, majd késõbb, egész gyermekkorában azt tanulja szüleitõl, mennyire értékes a kettejük/hármójuk együttese, az állandóan jelenlévõ bizalom, a másikról való jó feltételezése (jóindulat). Az együtt örülés, a bíztatás további belsõ fejlõdésre sarkallja. A felnõtt dolga észrevenni azokat az induló utakat, melyeken megfogva gyermeke kezét, segítheti õt abban, hogy minél teljesebben megtapasztalhassa önmaga talentumait. A felnõtt ezeken az utakon kíséri, és nem többel, mint egy lépés, elõtte jár, bíztatja és megteremti fejlõdése lehetõségeit. Olykor ezekbõl az utakból újabb elágazások nyílnak. Talán a gyermek útja is elkanyarodik. Mindez a felnõttõl nagyobb rugalmasságot, elfogadást, szeretetet igényel. Az úton a legfõbb erény a felnõtt-gyermek együttmûködés, a lehetõség megadása önmaguk megtapasztalására, sok helyzetben való kipróbálására.

A kisgyermekkort alapvetõen jellemzi a „Próbáljuk ki, nézzük meg, fedezzük fel!" élményvilága. A (világ és benne önmaga) felfedezése során a felnõtt sohasem hagyja magára a gyermeket, nincs minõsítés, másokkal való összehasonlítás. Minden, önmagukhoz képest történõ elõrelépést körülöleli az apai, anyai öröm, s benne a hit, hogy gyermekük megerõsödve ebben az örömben és bizalomban, fokozatosan önmaga fejlõdésének motorjává válik. A belsõ „felfedezõ körút\" során a gyermek egyre több belsõ értékével találkozik, amit megmutathat a felnõttnek, és amit az úton együtt formálhatnak, alakíthatnak, csiszolhatnak. A felnõtt soha nem versenytársa a gyermeknek, hanem mindvégig segítõje és tanítója az együttmûködésben.

Azok a „szerencsés" gyerekek, akiknek óvodás korukban olyan játéklehetõséget teremtenek, melyekben átélhetik az együttesség örömét, a megállás, majd az egymás felé fordulás pillanatait, megtapasztalhatják az egymásnak való segítés erejét. Ilyen játékok a kooperatív játékok (minden Varázsjáték is az), vagy például azok a tornafoglalkozásokon játszott kiváltós, feloldós játékok, melynek során a megfogott játékos mozdulatlan szoborrá vagy jégcsappá változik, de egy társa érintésétõl ismét visszanyeri a szabad mozgás lehetõségét. Ezekben a játékokban a gyermek ugyan megéli a megállás élményét (amikor kidobják, megfogják), de ebben a megállásban mindig ott van a hit és a remény, hogy kiszabadítják, kiváltják, segítenek. Evvel a reménnyel marad ebben a korban a játék játék, és nem változik ádáz, rosszindulatú versengéssé.

Minden olyan játék (kiesõs, „legyõzõs" versenyjáték), amelyben nincs meg a remény, hogy változtatni tudunk a helyzetünkön, vagy a kölcsönös segítség reményében jót tehetünk, abban az a menthetetlen kudarcélmény születik meg, hogy - mai szóhasználattal élve - „született lúzerek" vagyunk. (Akár már 3-4 évesen!!)

Ugyanezt élheti meg egy gyermek akkor, amikor a felnõtt a saját útját, vágyait szeretné „kibontakoztatni" õbenne, vagy túlzott elvárásaival óriási távolságba kerül tõle. Ezt a távolságot, hiába is akarja, nem tudja (és nem is tudhatja) átugrani a gyermek, így ezekben a helyzetekben magára marad, vagy, mert számára idegen dolgot kell csinálnia, vagy, mert leküzdhetetlen akadályok megtételére kényszerül egyedül. Az is nagyon nehéz egy gyermek számára, hogy ha állandóan összehasonlítási személyeket állít elé a felnõtt, akik ügyesebbek, okosabbak, talpraesettebbek, jobbak, egyszóval szerethetõbbek.

A gyermekek még nem képesek ebben a korban a számukra negatív érzések pozitív oldalát meglátni, így a negatív visszajelzések végérvényesen, reménytelenül negatívak maradnak, és nem segítik õt a késõbbi versenyhelyzetek adott életkornak megfelelõ megoldását. Meg kell erõsödni a jóban, meg kell tapasztalni önmagunk fejlõdési lehetõségeit, hogy megmutathassuk a bennünk lévõ értékeket, felelõsen (akár egy tanulmányi -, vagy egy sportversenyben).

A versenyhelyzet optimálisan tehát önmagunkban születik meg, és önmagunk önmagunkhoz viszonyított fejlõdésében ölt testet, nem pedig a másokkal való harcban, mások ellenségként való megjelenítésében. Az igazi versengésben a többiek segítõ erõk önmagunk fejlõdésében és a továbblépésében (önmagunk meghaladásában), az új készségek megtanulásában, és a tanulásban megtapasztalt örömben. A belsõ fejlõdés megélésében, az érzelmi teherbírás megerõsödésében nagyon sokat segíthetnek a képzeletjátékok, melyekben sokféleképpen, különbözõ helyzetekben láthatják magukat a gyerekek. A neves pszichológus, Erik Erikson azt mondja errõl a korról: „Az vagyok, akinek el tudom képzelni magam!"

A gyerekek tökéletesen tudják, hogy a sikerekhez bíztatás, elfogadás, sok-sok gyakorlás és munka, fokozatosság kell. Érzik a jól megérdemelt örömöt, amit a munkájukkal elérnek. A virtuális világ „azonnal, mindent, könnyen" csábításához képest a képzeleti munkában megélik a sok gyakorlás szükségességét, látják pontosan önmagukat, az adott képesség kibontásának folyamatát. Átélik, és valóságos mintaként használják ezt a mindennapjaikban.

 

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2012-05-11



»  



'Gyermekpszichológia' rovat további cikkei:
Egy kis színes csakra bevezető (a színterápiához)
Színek titkai sorozat: Türkiz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 3. rész: tehetséggondozás / tehetség pont megkeresése
Vekerdy Tamás a gyermeknevelésről. Felkészülés a kamaszkorra. Szabadság. Önállóság.
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 2. rész: kudarcok, stressz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 1. rész: énkép, önbizalom
Szorongó gyermek, szorongató nagyvilág
Bátortalan a gyerek?
Határok a gyerekek és a felnőttek világa között 1. rész: Meztelenség
Türelem - A fejlődés szeretetteljes átölelése
Újévi szösszenet: az Ünnepek levezetése
A dackorszak helye a gyermek és a szülő életében
Az óvodáskorú gyermek mágikus gondolkodásáról - Bábok és a mese
A kisgyermek és az alvás
Veszteség feldolgozás óvodás korban - költözés, válás
A gyermeki gyász - 2. rész
A gyermeki gyász - 1. rész
Veszteségek feldolgozási lehetősége kineziológiával
Hogy a családi nyaralás valóban élmény legyen...
Tűzoltó leszek, s katona - a szerepjátékokról
Testvérek, az elkötelezett életkísérők 2. rész
Testvérek, az elkötelezett életkísérők 1. rész
Szükséges-e a verseny gyermekeinknek?
Legyünk együtt a gyerekkel! De mikor, mennyit és milyen formában? 2. rész
Legyünk együtt a gyerekkel! De mikor, mennyit és milyen formában? 1. rész
Az érintés
Bábozni jó! 1. rész
Bábozni jó! 2. rész
Válás a családban 3. rész "Elvált szülők gyereke vagyok"
Válás 2.rész- Hogyan kezeljük a gyereket, ha már ténykérdés a válás?
Válás a családban, 1. rész
Testvérféltékenység? - "Anyu! Én mikor leszek olyan, mint Barnus?"
A csendben születő hang - avagy a belső hang kialakulása
Nézze vagy ne nézze? - A televíziózásról
A kisgyermek és a televizió
Ünnep - az ajándékba kapott idő
A mozgás öröme a kezdetektől...
Levél a Szülőknek az iskolaérettség kapcsán
Délutáni pihenő - óvodáskorban
Mese, egyidejűség, az idő dinamikája a gyermek világában
A család (szeretet-szolgálat)
A gyermek biztonságos terei
Játszóvá válni, játszótársnak lenni, játszani...
Az érintés fejlődésre gyakorolt hatásának kísérlete

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás

Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »

Óvodai versek - ünnepekre, témákra »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Diázni jó! »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Kreatív Tavasz »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Ősz az óvodákban »

Őszi játékok az évkörben »

Október - Mindszent hava »

Szüret és vásár az óvodában »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Madarak és fák napja »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Mesterségek az óvodáinkban »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Farsang az óvodáinkban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »