Gyermekpszichológia | A dackorszak helye a gyermek és a szülő életében
     
óvoda hírek

        Játéktár híreink

•  

Ergonomikus iskolatáska elsősöknek! »

•  

Iskolakezdés- játékosan ! »

óvoda hírek

óvoda hírek

Egy óvodás napja – hogyan legyen egyszerűbb? »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-18

Fontosabb dátumok a 2017/18-as tanévben »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-17

Mire lesz szükség az óvodában? »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-12

Beszoktatás a bölcsődébe »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2017-08-10

Milyen a jó tolltartó ? »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-08

Ősképünk: a Nap »
Rovat: Gyermekrajz
2017-08-05

Óvodai jel választása »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-05

Így kezdjük könnyedén az első iskolai napot ! »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-05

A Nap arca - a gyermekrajzokban »
Rovat: Gyermekrajz
2017-08-01

Nyári asztalterítők »
Rovat: Kreatív nyár
2017-07-28

Milyen a jó iskolatáska? – gondolatok az első iskolatáska vásárlásról 3. rész »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-07-26

Vízimalom »
Rovat: Kreatív sarok - újrahasznosítás!
2017-07-25

Tüskéshátú Madártanoda »
Rovat: Környezeti nevelés
2017-07-23

"Mezítlábas élmények" - beszélgetés Zsoldos Árpáddal, a madarász ovi alapítójával »
Rovat: Környezeti nevelés
2017-07-22

Hogyan készüljünk fel, mit vigyünk magunkkal egy bicikli túrára ? Gyakorlati tanácsok néhány pontban »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-07-17

 
óvoda hírek

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Iskolás leszek! »

Nyár óvodás korú gyermekkel »

Augusztus - Kisasszony hava »

 
      Karner Beáta összes írása (17)



Karner Beáta, tanácsadó szakpszichológus

A dackorszak helye a gyermek és a szülő életében

A dackorszak csúcspontja 3 éves korra tehető, amikor a gyermek éntudata megszilárdul, és kellő énerővel rendelkezik ahhoz, hogy saját akaratának, elképzeléseinek, hangot adjon. Lényeges számára, hogy visszajelzést kapjon róla, miként tud hatni környezetére. 

Nemcsak a figyelem középpontjába kíván kerülni, de saját személyiségének erejét is teszteli. A társas élet szabályainak elsajátítása ekkor válik kiemelt jelentőségűvé, ugyanis az ellenállás, a provokáció, a hisztik és a jelenetek által ő világosan kommunikálja, hogy igen, szabjatok nekem határt! Segítsetek eldönteni, hogy ez most helyénvaló vagy nem! Milyen helyzetben engedhetem meg magamnak, és kivel szemben engedhetem meg magamnak ezt az adott viselkedést?

Itt az óvodakezdés ideje...

Nem véletlen, hogy az óvodát is ebben az életkorban kezdik a gyerekek, mert az önállósodásra való igény ekkor jelentkezik a legintenzívebben. Ezt a törekvésüket az élet valamennyi területén tudtunkra adják, olyan tevékenységeket is egyedül akarnak végezni, amire korábban gondolni sem mertünk. Biztosan sokan fel tudnak idézni ahhoz hasonló pillanatokat, amikor kislányunk vagy kisfiunk már húszadszorra próbálja egyedül felhúzni a zokniját, és akkor sem hagyja, hogy segítsünk neki. Az a boldogság és elégedettség, amikor a gyermek átugrott egy akadályt, amit saját maga számára állított, semmi mással nem kiváltható.

Szülő-gyermek kapcsolat

Sokszor tanácstalanok vagyunk, hogy mikor avatkozzunk közbe cselekedeteibe, hol van az a pont, amikor már érdemes felajánlani a segítségünket, meddig hagyjuk, hogy egyedül másszon ki a saját kelepcéjéből? A sikerek és kudarcok egymást váltják ebben az életkorban, szinte pillanatról-pillanatra. Gondoljunk csak egy reggeli készülődésre, hány olyan apróság fér bele egy fél órába, ami sírást vagy kacagást generál? Például sikerült felvenni egyedül a pólóját, de a reggeli kakaót magára borította, aztán még szeretett volna egy kicsit a szobájában kutakodni az aktuális „ovibavivős” játék után, mi pedig sietésre intettük. Mire az utcára érünk, már olyan mintha egy érzelmi hullámvasúton száguldottunk volna végig, szülő-gyerek egyaránt.

A gyerekek a szabályokra, a követelményekre, a különböző frusztrációkra eltérően reagálnak személyiségüktől függően, ezért a dackorszak nagyon változatos formákat ölthet. Az is egy fontos jelzés, ha a gyerek ennyi idős korában „túlalkalmazkodó”, és szinte angyali módon követ minden utasítást. E mögött túlzott megfelelés, szorongás, elfojtások sorozata állhat.

A dackorszak nemcsak a gyermek személyiségéről, lelkiállapotáról árulkodik. Fontos, hogy ezen keresztül a szülő-gyerek kapcsolat, és az egész családi dinamika fejlődik, változik.

Érdemes tisztázni magamban, hogy rám hogyan hatnak a gyermek önállósodási törekvései, és ellenállásai. Mit érzek azzal kapcsolatban, ha ellentmond nekem?

Van olyan szülő, aki ezt saját hatalmának, presztízsének csökkenéseként éli meg, a másik pedig titkon büszke is rá, ahogy a gyereke bontogatja szárnyait. Ez a két érzés természetes módon váltakozva is jelen lehet élethelyzettől függően. Nagyon lényeges viszont, hogy a saját családunkból hozott mintáink ebben irányadóvá válnak, és az lesz az első - nem tudatos - reakciónk, amit mi gyerekként láttunk, és megéltünk.

Mit tehetünk szülőként?

Csemeténk számára ilyenkor tükröt jelentünk: a saját határait, a mi határaink által is közvetítjük felé. Éppen ezért fontos, hogy keretet adjunk számára, kell, hogy érezze, mi az, amivel már semmiképpen nem próbálkozhat, amire dühvel, szemrehányással, csalódottsággal reagálunk. Kell, hogy érzékelje, a mi teherbírásunk, áldozathozatalunk is véges, ennek szóban és tettben is hangot kell adnunk. Sokan félnek kimutatni a gyerek előtt negatív érzelmeiket, pedig a sírás, a felemelt hangerő vagy az ingerült magatartás a felnőttek életének, és viselkedésrepertoárjának éppúgy része.  Ezzel segítjük őt, és kanalizáljuk viselkedését. Ahhoz azonban, hogy tényleg célba találjunk, jól kell ismernünk a saját gyermekünket: mi az, ami adott helyzetben elvárható tőle, amiért még „kijár” a dorgálás, a csitítás, és mikor semmi esetre sem szabad büntetni, csupán szeretni, támogatni és megnyugtatni!

Ugyanilyen fontos, hogy az őt ért legapróbb sikerélményt is megfelelően jutalmazzuk, dicsérettel, puszival, üdvrivalgással. A lehető legkisebb szerep jusson itt a tárgyi jutalmaknak, mert ez magát a cselekvés örömét veszi el. Amikor egy várható ajándék miatt végez el valamit, akkor az alkotás, a lelkesedés, a munka gyümölcsének öröme háttérbe szorul.

Ha egy kis távolságból tekintünk a gyermekünkre – sokszor éppen akkor, amikor a legnehezebb-, ha tudatosan figyelünk arra, hogy az érzelmeink ne sodorjanak el teljesen, akkor egy hihetetlen gazdag és élmény dús időszakot nyújt számunkra a dackorszak!

 

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2012-12-28




'Gyermekpszichológia' rovat további cikkei:
Egy kis színes csakra bevezető (a színterápiához)
Színek titkai sorozat: Türkiz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 3. rész: tehetséggondozás / tehetség pont megkeresése
Vekerdy Tamás a gyermeknevelésről. Felkészülés a kamaszkorra. Szabadság. Önállóság.
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 2. rész: kudarcok, stressz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 1. rész: énkép, önbizalom
Szorongó gyermek, szorongató nagyvilág
Bátortalan a gyerek?
Határok a gyerekek és a felnőttek világa között 1. rész: Meztelenség
Türelem - A fejlődés szeretetteljes átölelése
Újévi szösszenet: az Ünnepek levezetése
A dackorszak helye a gyermek és a szülő életében
Az óvodáskorú gyermek mágikus gondolkodásáról - Bábok és a mese
A kisgyermek és az alvás
Veszteség feldolgozás óvodás korban - költözés, válás
A gyermeki gyász - 2. rész
A gyermeki gyász - 1. rész
Veszteségek feldolgozási lehetősége kineziológiával
Hogy a családi nyaralás valóban élmény legyen...
Tűzoltó leszek, s katona - a szerepjátékokról
Testvérek, az elkötelezett életkísérők 2. rész
Testvérek, az elkötelezett életkísérők 1. rész
Szükséges-e a verseny gyermekeinknek?
Legyünk együtt a gyerekkel! De mikor, mennyit és milyen formában? 2. rész
Legyünk együtt a gyerekkel! De mikor, mennyit és milyen formában? 1. rész
Az érintés
Bábozni jó! 1. rész
Bábozni jó! 2. rész
Válás a családban 3. rész "Elvált szülők gyereke vagyok"
Válás 2.rész- Hogyan kezeljük a gyereket, ha már ténykérdés a válás?
Válás a családban, 1. rész
Testvérféltékenység? - "Anyu! Én mikor leszek olyan, mint Barnus?"
A csendben születő hang - avagy a belső hang kialakulása
Nézze vagy ne nézze? - A televíziózásról
A kisgyermek és a televizió
Ünnep - az ajándékba kapott idő
A mozgás öröme a kezdetektől...
Levél a Szülőknek az iskolaérettség kapcsán
Délutáni pihenő - óvodáskorban
Mese, egyidejűség, az idő dinamikája a gyermek világában
A család (szeretet-szolgálat)
A gyermek biztonságos terei
Játszóvá válni, játszótársnak lenni, játszani...
Az érintés fejlődésre gyakorolt hatásának kísérlete

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás

Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »

Óvodai versek - ünnepekre, témákra »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Diázni jó! »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Kreatív Tavasz »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Iskolás leszek! »

Nyár óvodás korú gyermekkel »

Augusztus - Kisasszony hava »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Madarak és fák napja »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Mesterségek az óvodáinkban »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Farsang az óvodáinkban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »