Gyermekpszichológia | Bátortalan a gyerek?
     
óvoda hírek

        Játéktár híreink

•  

Gyerekbarát arcfestékek a Játéktárban »

•  

Barkácsolás = hideg napokon hasznos időtöltés »

•  

Karctechnika kreatív készlet! »

•  

Unatkozik a gyerek? Barkácsoljunk együtt ! »

óvoda hírek

óvoda hírek

Óvodai farsang a néphagyományok jegyében »
Rovat: Farsangi pályázat
2018-01-21

Farsang a Csalóka óvodában »
Rovat: Farsangi pályázat
2018-01-20

Farsangoljunk hat hetet, míg elűzzük a telet! »
Rovat: Farsangi pályázat
2018-01-19

Farsangi bál az oviban! »
Rovat: Farsangi pályázat
2018-01-18

Hogyan ünnepeljünk farsangot az óvodában? »
Rovat: Farsangi pályázat
2018-01-17

Hogyan készülődünk farsangra? »
Rovat: Farsangi pályázat
2018-01-16

Népi bábok »
Rovat: Népi játékok
2018-01-15

Kecskealakoskodó - Farsangi népi játék »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-01-11

Farsangi versek, mondókák »
Rovat: Óvodai versek - ünnepekre, témákra
2018-01-10

Farsang »
Rovat: Ünnepeink az évkörben
2018-01-08

Nátha, megfázás megelőzése, az immunrendszer erősítése »
Rovat: Egészségmegőrzés télen
2018-01-04

Újévi családi fogadalom »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-01-02

Újévi szösszenet: az Ünnepek levezetése »
Rovat: Érzelmi nevelés
2018-01-02

Ünnep - az ajándékba kapott idő »
Rovat: Gyermekpszichológia
2017-12-18

Levél a Mikulásnak »
Rovat: Óvodalánc óvodák gyermekrajzai
2017-12-11

 
óvoda hírek

Farsangi hagyományaink »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Farsangi jelmezek »

 
      Karner Beáta összes írása (17)



Karner Beáta, tanácsadó szakpszichológus

Bátortalan a gyerek?

Sok olvasói levél érkezik a szerkesztőségbe, amelyben szülők arról számolnak be, hogy gyermekük bátortalan, nem elég kezdeményező, inkább sodródik az árral, vagy könnyen befolyásolható. Érdemes elgondolkoznunk azon, hogy ennek mi állhat a hátterében.

Menjünk egy kicsit vissza a múltba, és emlékezzünk arra, hogy milyen gyermekről ábrándoztunk, mielőtt még szülővé váltunk volna?

Ha megkérdeznénk a fiús anyák, apák többségét, akkor valószínűleg nem azt a választ kapnánk, hogy az én kisfiam bájos, visszahúzódó, engedelmes, érzékeny, félénk és szeretetigényes kisgyermek lesz, aki folyton az ölembe kéredzkedik, és ha rászólnak elsírja magát. Ki ne képzelt volna egy virgonc, minden-hájjal megkent gézengúzt, akit rajongó gyermekek hada vesz körül, aki egymaga megküzd a „vörösingesekkel" a grundon, akit iruló-piruló kislányok bálványoznak, és alig várják, hogy meghúzza végre a copfjukat.
De vajon milyennek képzeltük a születendő lányunkat?
Ha egy-két generációval előbb születünk, akkor valljuk be, hogy egy gyönyörű, ártatlan, szelíd, mosolygós, bújós kis királykisasszonyról álmodoztunk volna. A lányokról alkotott sztereotípiák úgy tűnik nagyobbat változtak az idővel. Kevesebb lányos szülőt hallani, akik azzal büszkélkednek, hogy milyen kis ártatlan, visszahúzódó, babusgatnivaló a kislányom. Sokkal inkább akkor csillognak a szülői szemek, ha azt halljuk: lányaink vagányak, talpraesettek, gyakorlatiasak, nem félnek hangot adni a véleményüknek, készek kiállni saját magukért.

A korkövetelmények hatása

A mai kor megköveteli és jutalmazza az önérvényesítő, versengő viselkedést, és kevésbé támogatja az együttműködésre irányulót. A kultúránk azt sugallja, hogy ha elég erős vagy és kiharcolod, amit akarsz, támogatókat szerzel magad mellé, akkor tiéd lesz a világ. Ha ennek az ellenkezőjét tapasztalják a szülők, szinte görcsbe rándulnak. Különösen akkor, ha nagy a szakadék a gyermek otthon tapasztalt, és közösségben mutatott viselkedése között. Amikor a családi közegben a „világ középpontja", örökösen szerepelni vágyó, talpraesett csemeténk a társas kapcsolataiban esetlen, kerüli a kudarcokat, csak egy a sok közül, akkor joggal vetődik fel a kérdés: - Melyik az én igazi gyerekem? - És egyáltalán hogy fordulhat ez elő? - Mi lesz így vele a nagybetűs életben?

Ha a szülőt sok csalódás érte visszahúzódó természete miatt, vagy bármilyen különcség, stigma miatt a perifériára szorult, akkor még érzékenyebben érintheti, ha a gyerekénél is hasonló viselkedésjegyekre lesz figyelmes.

Mielőtt a bátortalan címkét rányomjuk egy gyerekre, először vizsgáljuk meg, hogy milyen ő egészében, milyen helyzetekben nyílik meg, hol visszahúzódó? Nézzünk a jelenségek mögé! Ha családi körben kibontakozik, irányít, kezdeményez az azt jelenti, hogy kellő biztonságban érzi magát ahhoz, hogy meg merje mutatni ki ő, mire képes. Tudja, hogy feltétel nélkül elfogadjuk akkor is, ha hibázik. A családban nem mérjük másokhoz, még, ha vannak testvérei, az is elenyésző referenciacsoport egy óvodai közösséghez képest. A családban önmagáért szeretjük, és ott tényleg ő lehet a legszebb, a legügyesebb és a legszeretetreméltóbb. Ha a szűkebb és tágabb családból megkapja ezt a „nárcisztikus tüzelőanyagot", ez egész életében magabiztosságot, tartást kölcsönöz számára, és akkor is tisztában lesz értékeivel, ha esetenként kudarcok érik.

Egyensúly

Szülőként ezzel együtt az is feladatunk, hogy a földön tartsuk a gyermekünket, mert ő pontosan érezni és látni fogja, hogy egy közösségben milyen a teljesítménye és a szociális helyzete. Hiába mondjuk neki, hogy a „Te rajzod a legszebb", ha maga is látja, hogy a barátjáé sokkal szebb, ez csak a hitelességünket rombolja előtte.

Gyakran előfordul, hogy azok a gyerekek, akik a családi közegben túl nagy fókuszt kapnak, és túl vannak „ajnározva" éppen azért lesznek visszahúzódóak és kevésbé aktívak egy közösségben, mert nehezen viselik a kudarcot, és ha nem mérettetnek meg, akkor nem éri őket csalódás. Ha a gyerek minden mozdulatát, megnyilvánulását nem fogadja ováció, akkor máris lehangolódik, hiszen nem ehhez van hozzászokva.
Meg kell tanulnia, hogy bizonyos tulajdonságaira, tetteire a közösség pozitívan reagál, másért pedig elutasítják, de ettől ő még ugyanolyan értékes. Sőt a társas kapcsolataiban fel kell ismernie, hogy ki az, aki hasonló dolgokra fogékony, mint ő, akivel egy nyelvet tudnak beszélni, ez általában kiskorban elég ösztönösen alakul.
Mindenki más eszközrendszerrel bír, valaki az alkalmazkodásával, valaki az agressziójával, valaki az intellektusával szerez érvényt magának. Felnőttként is számtalan stratégiánk van a társas kapcsolatainkban, amelyeket a „túlélésért" bevetünk, ennek egy része genetikailag adott, a másik fele pedig évek hosszú munkája alapján érik bennünk és formálódik. Velük is ugyanez történik, csak hagyjuk, hogy megtalálják a saját egyéniségükhöz leginkább illeszkedő megoldásformákat, és persze, amit értéknek látunk bennük, azt erősítsük, és jutalmazzuk!

(L.E. Szerk. megj.: Van egy nagyon jó könyv: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje (Faber-Mazlish), melyben egy fejezet szól a "skatulyázásról" és az önállóságra nevelésről konkrét gyakorlati tanácsokkal. A cikk olvasása közben eszembe jutott, mennyire jól tudnak segíteni e technikák a cikkben tárgyalt problémák feloldásában.)

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2013-05-15


Farsang? Gyerekbarát arcfestékek a Játéktárban !
Figyelj, mit használsz a gyerek bőrén! »  



'Gyermekpszichológia' rovat további cikkei:
Egy kis színes csakra bevezető (a színterápiához)
Színek titkai sorozat: Türkiz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 3. rész: tehetséggondozás / tehetség pont megkeresése
Vekerdy Tamás a gyermeknevelésről. Felkészülés a kamaszkorra. Szabadság. Önállóság.
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 2. rész: kudarcok, stressz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 1. rész: énkép, önbizalom
Szorongó gyermek, szorongató nagyvilág
Bátortalan a gyerek?
Határok a gyerekek és a felnőttek világa között 1. rész: Meztelenség
Türelem - A fejlődés szeretetteljes átölelése
Újévi szösszenet: az Ünnepek levezetése
A dackorszak helye a gyermek és a szülő életében
Az óvodáskorú gyermek mágikus gondolkodásáról - Bábok és a mese
A kisgyermek és az alvás
Veszteség feldolgozás óvodás korban - költözés, válás
A gyermeki gyász - 2. rész
A gyermeki gyász - 1. rész
Veszteségek feldolgozási lehetősége kineziológiával
Hogy a családi nyaralás valóban élmény legyen...
Tűzoltó leszek, s katona - a szerepjátékokról
Testvérek, az elkötelezett életkísérők 2. rész
Testvérek, az elkötelezett életkísérők 1. rész
Szükséges-e a verseny gyermekeinknek?
Legyünk együtt a gyerekkel! De mikor, mennyit és milyen formában? 2. rész
Legyünk együtt a gyerekkel! De mikor, mennyit és milyen formában? 1. rész
Az érintés
Bábozni jó! 1. rész
Bábozni jó! 2. rész
Válás a családban 3. rész "Elvált szülők gyereke vagyok"
Válás 2.rész- Hogyan kezeljük a gyereket, ha már ténykérdés a válás?
Válás a családban, 1. rész
Testvérféltékenység? - "Anyu! Én mikor leszek olyan, mint Barnus?"
A csendben születő hang - avagy a belső hang kialakulása
Nézze vagy ne nézze? - A televíziózásról
A kisgyermek és a televizió
Ünnep - az ajándékba kapott idő
A mozgás öröme a kezdetektől...
Levél a Szülőknek az iskolaérettség kapcsán
Délutáni pihenő - óvodáskorban
Mese, egyidejűség, az idő dinamikája a gyermek világában
A család (szeretet-szolgálat)
A gyermek biztonságos terei
Játszóvá válni, játszótársnak lenni, játszani...
Az érintés fejlődésre gyakorolt hatásának kísérlete

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás

Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »

Óvodai versek - ünnepekre, témákra »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Diázni jó! »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Kreatív Tavasz »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Farsangi hagyományaink »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Farsangi jelmezek »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Farsang az óvodáinkban »

Madarak és fák napja »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Mesterségek az óvodáinkban »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »