Óvodás gyermek » | Fejlesztőpedagógia |
![]() | Návay Mónika, óvodapedagógus, fejlesztő- és gyógypedagógus Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 3. rész: tehetséggondozás / tehetség pont megkeresése |
Az első két részben áttekintettük az általános szempontok szerint. Mi a helyzet akkor, ha a gyermek valamely képességeiben hátrányokkal küszködik vagy épp ellenkezőleg, éppen hogy nagyon tehetséges?
Akik hátrányban vannak
Vannak olyan gyerekek, akik képességdeficit miatt bizonyos téren sorozatos kudarcokat élnek át. Nehezebben megy az olvasás, számolás vagy éppen a tornaórán nevetik ki őket rendszeresen esetlenségük miatt. Sajnos nagyon jellemző, hogy a „nem vagyok oké" élményét egész személyiségükre kivetítik, holott más területeken lehetnek akár átlag felettiek is. Nekik még inkább szükségük van a bíztatásra, dicséretre a legkisebb teljesítmény elérésekor is. Ők azok, akik szorongva néznek a versenyhelyzetek elé, mert félnek az újabb sikertelenségtől. Pedig ahogy Ranschburg Jenő mondta: „mindenki jó valamiben". Meg kell találni, mi az, amiben jók és bátorítani őket arra, hogy azokon a területeken mérjék össze magukat másokkal. Az így szerzett sikerélmények segítik a pozitívabb önértékelés kialakulását.
A tehetségek felismerése
A szervezett versenyek egyik célja, hogy kiemelje a tehetséges gyerekeket segítve ezzel kibontakozásukat, magasabb szintre jutásukat. A tehetség jeleit azonban a szülők is könnyedén felismerhetik. Íme néhány jellemző tulajdonsága a gyermeknek: minden lében kanál, mindent tudni akar, sokat és furcsákat kérdez, mindent szétszerel, kitartó bizonyos tevékenységekben, ha valamit a fejébe vesz, véghez is viszi, probléma-érzékeny, nyitott, vakmerő, függetlenségre és dominanciára törekvő, játékos és kalandvágyó, összefüggést lát ott is, ahol más nem, eredeti ötletei vannak, megkérdőjelezi a tekintélyt. Tudni kell, hogy a tehetség nem biztos, hogy utat tör magának, gyakran előfordul, hogy tehetséges gyerekek elkallódnak, ezért szükséges a felismerés és támogatás. Segítsük őket abban, hogy kiemelkedő teljesítménybe fordíthassák átlag feletti képességeiket. Ösztönözzük őket arra, hogy fejlődjenek, gazdagodjanak és erejüket gyakran mérjék össze másokkal. Magyarországon a tehetséggondozás egyedülálló és mintaértékű. (21 országban vizsgálták a tehetséggondozási törekvést az alapján a Géniusz egyedülálló - Több info itt: www. geniuszportal.hu)
A verseny tehát-akár spontán, akár szervezett-jó hatással lehet a gyermekek fejlődésére, amennyiben figyelembe veszi az életkori sajátosságokat. Óvakodjunk azonban a túlzásoktól, ne engedjük, hogy a gyermekünk erején felül vállaljon ilyen megmérettetéseket. Figyeljünk rá, hogy mennyit bír el és ne cipeljen jóval több terhet, mint amennyit egyébként is muszáj.
'Fejlesztőpedagógia' rovat további cikkei:
Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 3. rész: tehetséggondozás / tehetség pont megkeresése
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 2. rész: kudarcok, stressz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 1. rész: énkép, önbizalom
A gyermek képességeinek megsegítése több irányból - egy közös óra élménybeszámolója
Könyvajánló, életkor szerinti bontásban
Mindennapi várakozásaink - a türelem fejlesztése
Játékos készségfejlesztés otthon
Bábozni jó! 2. rész
Bábozni jó! 1. rész
Játékok - a számfogalom kialakulásának segítségére
Hagyjuk nyerni, vagy tanítsuk meg veszíteni? - Társasjátékokról
Játékos tanulás - a nyári szünetre
A mozgás szerepe az idegrendszer fejlődésében, a környezet megismerésében
Képességfejlesztésről pár szóban
Újévi családi fogadalom
Játék, mese alvás előtt...
Csak le ne maradjon ?!? Különórák óvodáskorban
Kapcsolatok és korlátok
Melyik gyakorlat mit fejleszt?
A tanulási képesség játékos fejlesztése óvodáskorban
Tanulási nehézségek felismerése és megelőzése - Mire figyeljünk nagycsoportban?
Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás |
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »
Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »