Óvodai élet | Csak le ne maradjon ?!? Különórák óvodáskorban
     
óvoda hírek

•  

Csillag-csengő - Karácsonyi mesekönyv-lemez »

        Játéktár híreink

•  

Programozható Robot a Legotól »

•  

Játékötletek kisiskolásoknak! »

•  

Hasznos ajándékötlet - ovisoknak »

•  

DIY - saját készítésű ajándékok! »

•  

Csodaszép 3D-s szerepjátékok Karácsonyra ! »

•  

Csipszkészítő készlet »

•  

Szerepjátékok kicsiknek és nagyobbaknak »

óvoda hírek

óvoda hírek

Levél a Mikulásnak »
Rovat: Óvodalánc óvodák gyermekrajzai
2017-12-11

Mikulás... Télapó...és gyakorló dalok a lurkóknak csak gitárkísérettel! »
Rovat: Kulturális nevelés
2017-12-04

Karácsonyi játékötletet keresel gyerekednek? Íme néhány... »
Rovat: Keller&Mayer játékok óvodásoknak
2017-12-02

Mit tehetünk csokoládé helyett az adventi naptárba? »
Rovat: Kreatív karácsony - gyerekekkel
2017-11-27

Készítsünk adventi koszorút 2.rész »
Rovat: Kreatív karácsony - gyerekekkel
2017-11-20

Libás versek, mondókák »
Rovat: Óvodai versek - ünnepekre, témákra
2017-11-06

Lehullni és elmúlni - halottak napjára való ráhangolódás (I. rész) »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2017-10-30

Gyermek mondókák és altatók - mindennapjainkban... »
Rovat: Logopédia, beszédfejlődés
2017-10-23

Tűzoltó leszek, s katona - a szerepjátékokról »
Rovat: Gyermekpszichológia
2017-10-16

Tényleg jobbak a fiúk matematikából? »
Rovat: Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések
2017-10-13

Szülői minták mutatása, avagy miért jó, ha fúr-farag a gyermek, mint az apja »
Rovat: Játékos fejlesztés
2017-09-27

Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2017-09-20

Ki kitől tanul? - Élet a vegyes óvodai csoportban »
Rovat: Óvodai élet
2017-08-25

Milyen a helyes testtartás, írás közben? »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-24

Egy óvodás napja – hogyan legyen egyszerűbb? »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-18

 
óvoda hírek

Készítsünk adventi naptárt! »

Egészségmegőrzés télen »

December - Karácsony hava »

 
      Dr. Gőbel Orsolya összes írása (29)



Dr. Gőbel Orsolya, pedagógiai szakpszichológus, SZPT terápia létrehozója, Varázsjáték foglalkozásaink vezetője

Csak le ne maradjon ?!? Különórák óvodáskorban

Bent ülök az óvodai csoportban, ke­vesen vannak, pedig a „szokásos” óvodai napok egyikét látom. A gyermekek nyugodtan játszanak, amikor egyszer csak hangoskodva megjelennek többen az ajtóban. Megérkeztek az egyik különóráról. Az óvónéni oda­megy az órarendhez(!) és szólítja a következõ kiscsoportot, készüljenek a kö­vetkezõ különórára...

És ez így megy szin­te minden délelõtt. Torna, úszás, logopédia, hittan, és még sorolhatnám… Aztán jön a délután, és kezdõdik a foci, az akrobatikus tánc, a néptánc, a játékos angol (német) óra, a korcsolya és a síelés télen… Aztán még elvisszük a gyermekeinket „külön” fejlesztésre, iskola elõkészítõre, és még sok minden másra, ami belefér a napba. Otthon egy kis TV/DVD mese, fürdés, és gyorsan alvás…Tényleg ezt szeretnék a gyermekeink? Vagy miért gondoljuk azt, hogy lemaradnak (végérvényesen!) valamirõl? Vagy nem tudunk, nincs erõnk együtt lenni a gyermekeinkkel, ezért kiadjuk õket „szakembereknek” „foglalkoztatásra”? Vagy úgy gondoljuk, szokja meg a gyermekünk, hogy vannak kötelességei, nem lehet egész nap játszani, nem ez az élet?! Meg kell edzõdni, fel kell készülni az iskolára! Nem lehet, hogy a mi gyerekünk lemaradjon, vala­mi­lyen hátránnyal induljon! Le kell fárasztani a gyerekeket, mert nem lehet velük bírni…

Panaszkodunk, hogy felgyorsult világban élünk, mi (bezzeg) még egészen más ritmusban éltünk, és közben nem vesszük észre, hogy mi magunk gyorsítjuk fel a ritmust, kény­szerítve az óvodákat arra, hogy „kiszolgáljanak” minket. Óvodáink pedig nehezen állnak ellen, mert „szolgáltatnak”, de egyben ki is szolgáltatják a gyerekeket! Minden „józan felnõtt” tudja, hogy nem lehet úgy elmélyülten dolgozni, alkotni, ha rendszeresen megzavarják, ha menni kell valahova, ha állandóan csörög a telefon (hacsak nem ügyfélszolgálatosak vagyunk).

Mindannyian azt szeretnénk, ha gyermekeink nyugodtak, kiegyensúlyozottak lennének, ha elmélyült figyelemmel, koncentrációs készséggel kerülnének iskolába, ha készségeik, képességek kimunkáltak, begyakorlottak lennének, ha hosszan és kitartóan foglalkoznának azzal, amit éppen csinálnak. Ha jól halljuk ezt a mondatot, akkor a sok-sok külön programmal pontosan ez ellen teszünk.
S meg is van az „eredménye” ennek: egyre több a figyelemzavaros, nyugtalan, túlmozgásos gyermek, akik nem tudnak otthon sem elmélyülten játszani, „belefelejtkezni” a babázásba, vagy éppen a legózásba…

Vajon miért?
Az idegrendszer érésekor „magába szívja”, kialakítja a külvilág diktálta ritmus mintázatát. Ha van idõ játszani, mert ez a legfontosabb „tanulás, és élet-elõkészület” az óvodáskorban, akkor az idegrendszer megtanulja, hogy van idõ, és lehetõség a kísérletezésre, a „hibázásra”, a begyakorlásra, a tökéletesítésre, az idegi összeköttetések megteremtésére, stabilizálására. A figyelem is csak úgy tud alakulni, a koncentráció erõsödni, ha a gyermeknek hosszú ideje van biztonságban önmagára figyelni. Csak a mi figyelmi terünk által védett nyugalomban képes arra, hogy ne kelljen minden pillanatban a külvilágra figyelni, „készenlétben lenni”, kapkodni. A figyelemfejlesztésnek csak ez az egy útja van! Engedjük a gyermeket hosszú idõn keresztül a játékban önmagát próbálgatni, önmagára figyelni, és ehhez a „léthez” csatlakozni. Nem megmondani, javaslatokat tenni, hanem engedni kipróbálni sok mindent. Sikert és „vereséget”, örömet és bánatot, izgalmat. Minden gyermeknek szüksége van arra, hogy megélje ezeket az érzéseket, kipróbálja mire, hogyan reagálhat, hogyan érdemes, mi viszi elõre… A játék bensõséges helyzetei adják meg számára azt az élményt (és idegrendszeri lenyomatot), hogy a tanulási folyamat kezdetekor sok próbára, türelemre, kitartásra van szüksége, és csak az automatizmusok kialakulása után lehet gyorsítani! Amikor már nem kell figyelni minden apró lépésre, hanem rá lehet bízni az idegrendszer „tanultságára” a folyamat nagy részét.

A túl sok különóra nagyon megterheli, fárasztja az idegrendszert. Gyors tempójával, elvárásaival, teljesítmény-centrikusságával hamar elvész benne a próbálgatás, a sok idõ adta kimunkálási lehetõség. Az idegrendszer felbolydul, nincsenek kellõen stabilizálódott, nyugodt kapcsolódások, a viselkedés izgatottá, nyugtalanná, békétlenné válik.
A gyerekek ebben a korban a kezdeményezések nagy csodáját élik meg (Erikson, 1991) a játékban, a társas kapcsolatokban, s csak a következõ életszakasz, a kisiskoláskor fókuszában jelenik meg a teljesítmény! Ha túl hamar „lehozzuk” ezt az életkor-idegen teljesítményelvárást az óvodába, nem lesz mit adni (ha nincs játék-, és meseélmény-gyûjtés), és újra csak azt élik meg a gyermekek, hogy itt is annyi mindent kérnek tõlük. Pedig õk csak játszani szeretnének, hosszan, boldogan, védetten.

A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2009. tavaszi (III.évf. 1.sz.) számában jelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2009-09-04.




'Óvodai élet' rovat további cikkei:
Hogyan gazdálkodjunk gyermekünk idejével?
Népi műveltség napjainkban - az óvodáinkban!
Ki kitől tanul? - Élet a vegyes óvodai csoportban
Vakációóóó - avagy óvodai szünet, óvodai ügyelet, gyermektáborok, ...
Amikor az álomtündérek megérkeznek... a Pipitér Óvodába
Délutáni pihenő - óvodáskorban
Csak le ne maradjon ?!? Különórák óvodáskorban
Az érzelmi intelligencia kérdései - egy pedagógus szemszögéből

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás

Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »

Óvodai versek - ünnepekre, témákra »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Diázni jó! »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Kreatív Tavasz »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Készítsünk adventi naptárt! »

Egészségmegőrzés télen »

December - Karácsony hava »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Madarak és fák napja »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Mesterségek az óvodáinkban »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Farsang az óvodáinkban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »