Gyermekpszichológia | Varázsjátékok, a Szocioemocionális Pedagógiai Terápia (SZPT) játékai az óvodai és az iskolai mindennapokban
     
óvoda hírek

•  

Kedves Kollégák! Varázslatos akkreditációs továbbképzés! »

        Játéktár híreink

•  

Meseszép formaillesztő játék - 1 éves kortól! »

óvoda hírek

óvoda hírek

Szüreti mulatság az óvodában »
Rovat: Szüret és vásár az óvodában
2018-10-08

Hagyományápolás, szüreti felvonulás »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-10-04

Szüreti vígasság a Lurkó Kuckó Óvoda szervezésében »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-10-03

Siklósi ovisok szürete »
Rovat: Szüret és vásár az óvodában
2018-10-01

Varázsjátékok, a Szocioemocionális Pedagógiai Terápia (SZPT) játékai az óvodai és az iskolai mindennapokban »
Rovat: Gyermekpszichológia
2018-09-26

Vidám évnyitó hét az óvodában »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-09-01

Óvodakezdés - praktikus tanácsok 2. »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2018-08-22

Milyen lesz a 2018/19-es iskolai év? »
Rovat: Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések
2018-08-13

Nyári élet az óvodában »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-07-05

Nyári népmeséink-Az évkörhöz illeszkedő népmesék 2.rész »
Rovat: Nyár óvodás korú gyermekkel
2018-07-02

A Sárkánykalandok Hévízen folytatódnak »
Rovat: Partnereink hírei
2018-07-01

Fessünk jéggel! »
Rovat: Játékok - amikre nyáron van igazán idő!
2018-06-30

Játékos tanulás - a nyári szünetre »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-11

Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-08

Hagyjuk nyerni, vagy tanítsuk meg veszíteni? - Társasjátékokról »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-05

 
óvoda hírek

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Állatok világnapja: október 4. »

Október - Mindszent hava »

 
      Dr. Gőbel Orsolya összes írása (30)



Dr. Gőbel Orsolya, pedagógiai szakpszichológus, SZPT terápia létrehozója, Varázsjáték foglalkozásaink vezetője

Varázsjátékok, a Szocioemocionális Pedagógiai Terápia (SZPT) játékai az óvodai és az iskolai mindennapokban

A Varázsjátékok, a Szocioemocionális Pedagógiai Terápia (SZPT) személyre szabott lehetõséget kínál az öröm megélésére, de számos magatartásprobléma és belsõ feszültség feloldására is. Hogyan is jó a gyermekeknek a Varázsjáték?  Huba példája segít bennünket…

Huba, a kialakult óvodai helyzetben

Átalakult az óvodai és az iskolai élet. Nemrégen - „hivatalos ügybõl kifolyólag” (egy gyermek kapcsán) – beszélgettem az egyik óvoda vezetõjével. A gyermeknek, aki öt éves fiú, nevezzük Hubának, az a „bûne”, hogy harap. Mindenkit, és mindenhol. Van, hogy napjában többször, és inkább lányokat. Olykor kórházban végzi az áldozat. Van, hogy nekimenne akár az óvónõnek is. Kiszámíthatatlan, nincs igazán látható jele, hogy készül valamire. Mindenki ki van borulva tõle: a szülõk, a vezetés, a gyerekek, az óvónõk. Mindenki a másiktól várja a változást. Természetesen nem most kezdõdött a probléma. De hát hiába mondták az óvodában, hogy keressenek segítséget a szülõk, nem tették. A másik oldalon, az óvoda sem, eddig. Most igen, de „Gyorsan!”… - hangzik a kétségbeesett kérés.

A Varázsjáték

A következõkben szeretnék bemutatni egyet a segítés lehetséges alternatívái közül. Ez a szocioemocionális pedagógiai terápia, az SZPT. Az SZPT a Varázsjátékok jól felépített folyamata, melyben a gyermek megtanul önmaga felé fordulni, hogy késõbb mások felé is fordulhasson, megtanulja jól használni a képzeletét a saját maga által kialakított belsõ képpel, hogy képessé tegye önmagát jól mûködni a Világban. Megtanul érintést elfogadni másoktól, hogy õ maga is szépen, finoman, gyengéden érinthessen másokat, számtalanszor megtapasztalja, hogy meghallgatják, így megtanul türelmesen meghallgatni másokat. Segít változni egyéni és csoportszinten is.

A gyermek megélheti a saját érzéseit, azokat a játék élménymegosztásában el is tudja mondani, és érezheti, hogy a felnõttek el is tudják fogadni.  Egyre könnyebben ki is tudja fejezni, el tudja mondani, mit is érez önmaga és mások irányában. Nincs szüksége agresszív figyelem-provokációra, önmaga erõszakos módon való fontossá tételére, nincs szüksége arra, hogy mások személyes terében elveszve kontrollálatlanul kitörjön. Mindez azonban egy hosszú, jól felépített folyamat, ami a kiscsoporttól az iskolába való elengedésig tart. Az iskolában pedig az elsõ pillanattól a felsõ tagozatig (ebben a formában).

Az SZPT alapjaként szolgál egy hatkötetes játékgyûjtemény, melyben megtalálhatók a mozgásos játékok, a fantáziajátékok, a légzésjátékok, az érintésjátékok, valamint az elmélyült meditatív játékok mind az óvodások, mind az iskolások (ismétlõ nagycsoportosok) számára. A játékok, a játékleírások a gyakorlati munkában nyújtanak nagy segítséget.

Elég "csak" játszani

Csak játszani kell? – kérdezhetnék mindannyian, akik olvassák ezt a cikket.
Igen, értõn játszani, megengedõn. Megengedni azt, hogy a gyermekek olyan mélységekbe érkezzenek, ahol kidolgozhatják a saját válaszaikat az õket foglalkoztató kérdésekre, nehézségekre.

A belsõ jóság megteremtése

Mindeközben megteremthetik maguknak azt a világot, melyben „kisüthet a nap, megjelenik a szivárvány, gyümölcsök teremnek a fán, kihajtanak a virágok, és megszületik egy tündér”. Ez a világ az, amire adott esetben a gyermeknek szüksége van. Ha egyszer megteremti ezt a világot, megéli ennek erejét, meg tudja fogalmazni ennek szépségét, le tudja rajzolni, képbe tudja önteni, lenyomatot tud készíteni, akkor ez nagyon sokáig vele tud maradni. Ennek „folyományaként” megszületik benne saját jóságának, elfogadhatóságának, szerethetõségének lenyomata is.

Mindenkinek lehet és van tündére

Ha Huba tudná, hogy a jóság benne van, akkor meg is tudná mutatni. És ha valaki végre belerajzolná Huba kezébe az õ Jóság-tündérét, hogy mindig „kéznél lehessen”, akkor segíteni tudna neki a nehéz (harapós) pillanatokban. Akár úgy, hogy a szája elé teszi a kezét, és rálehel a tündérére, ahelyett, hogy harapna, akár úgy, hogy ez a görcsös kisfiú a jóság melegében meglágyulna, és rámosolyoghatna a tündérére…

Hogyan mûködnek jól a játékok?

A belsõ kép kimunkálásához idõ, a felnõtt figyelmi tere és egy indító kép szükséges.

A gyermek átvéve a mesei szimbólumot, képzeletében kitágítja az idõt (egyszer volt, hol nem volt…), és megteremti a kettõs tudatot (mintha-élményt), alkot egy négydimenziós képet (szín, forma, mélység, mozgás dinamikájában). Új perspektíva keletkezik, mely a gyermek számára a változás alapfeltételét jelentheti.

A felnõtt csak "megenged"

A gyermeknek a játék során nincs szüksége a felnõtt beavatkozására, irányítására, hiszen, ami a számára legfontosabb ebben a helyzetben: a felnõtt értõ, megengedõ JELEN-LÉTE. A megengedés azt jelenti, hogy a felnõtt elvárások nélkül teljes szabadságot ad a gyermeknek saját belsõ képe kidolgozásához, átéléséhez. A kép bezárása után (ami a játékokban úgy fogalmazódik meg: „változz vissza óvodássá”), lehetõséget adunk a gyermeknek arra, hogy megosszon mindent, amit szeretne.

Rajzolunk és mesélünk

Ezután következik a rajzolás, olykor a festés (szintén a földön ülve), amiben minden téma-megkötés nélkül a gyermek elkezd rajzolni. A rajz egyedi meséjét pedig megosztják a gyermekek a felnõttel. Nagy élményt jelent felnõttnek, gyermeknek egyaránt ebben az egymásra figyelõ páros helyzetben mesélni, hallgatni, olykor kérdezni. Az élménymegosztás mindhárom esetében (csoportos, grafikus, egyéni) a legtöbb, amit a felnõtt adhat, a feltétel nélküli elfogadás, tapintat, figyelem és az átölelõ szeretet.

Összefoglalva: az egyes játékok forgatókönyvében elõször a térteremtés (játékkör), aztán maga játék, és a hármas élménymegosztás jelenik meg. A játékok lehetnek egyéniek, párosak vagy csoportosak, kapcsolódhatnak évszakokhoz, ünnepekhez, csoport-, vagy egyéni helyzetekhez.

Ha Huba játszhatna...

A következõkben szeretném „kihangosítani” Hubát, azokat az érzéseket, amiket átélhetne a játékok során. Ezért egyes szám elsõ személyt fogok használni.

Kedves Óvónénik / Tanító nénik!

Ha játszhatnék Veletek, akkor:
A csoportkörben megélhetném, hogy egyenrangú vagyok a többiekkel

Megtapasztalom, hogy pontosan ugyanolyan fontos vagyok, mint mások

Én szabhatom meg a közeledés tempóját és távolságot közöttünk

Megélhetem, hogy nem kell félnem, mert nem bántanak, és ezért nem is kell bántanom senkit

Meghallgatható (elfogadható, szerethetõ) vagyok

Tudnak rám figyelni, felnõttek, társak egyaránt

Amikor õk mesélnek, én is sok mindent megtudok róluk

Képes lennék felvenni a csoport ritmusát

Engem is (engem, a rosszat), megsimogat, és ölbe vesz az óvónéni

Fontos az, amit mondok neki

Elmondom Nektek, melyek lennének, és miért pont ezek lennének az elsõ kedvenc játékaim!

  • Szeretném megélni, hogy megsimogatható, megérinthetõ vagyok. Ezekben a játékokban meg is tudnál simogatni: Varázstollacska I. kötet/1. játék; Kicsiny tollpihe I/5; Egy erdei állat II/25; Háziállat II/16.
  • Együtt tudnék lenni, egy körben tudnék játszani a többiekkel, anélkül, hogy konfliktusba kerülnék másokkal. Aranyos kicsi állatka I/3; Barátom a sündisznó I/11; Óriáscsiga I/14; Gyertya I/12; Tündérek III/4.
  • Önmagam is képes vagyok varázslatos kalandokban, varázslatos utazásokban részt venni, és akár varázsolni is. Varázsszõnyeg II/22; Vízivilág II/21; Láthatatlanul II/33; Színes légzés III/18; Varázsujj II/24
  • Képes lennék játékosan használni a számat (harapás helyett).
    Kígyólégzés III/7; Tigrislégzés III/15; Gyertyát fújni III/25.
  • Képes lennék önmagamban megerõsödni.
    Vitorláshajó II/12; Teknõsbéka II/15; Préselés I/32.
  • Képes lennék megtalálni saját belsõ ritmusomat, ezáltal nehezebben lehetne kibillenteni az egyensúlyomból. Óra I/6; Inga I/28; Keljfeljancsi I/23; Mintalégzés III/20.
  • Megtanulhatnám, hogyan jó egymást megérinteni (megtanulnám elfogadni másoktól az érintést, és továbbadni). A tó I/27; Játszó állatok I/34; Varázsragasztó I/8.
  • Megtanulnám önmagam megnyugtatni, és elpihentetni!
    Kék ég III/21; Illatok a konyhából III/10; Fáradt fej II/5; Egy szép nap II/17.
  • Szeretnék az egész csoporttal együtt játszani!
    Óriáskígyó I/17; Pattogatott kukorica I/22; Székcsere I/21; Együtt lélegezni III/6.

 

Kedves Kollégák!

Ezt a „varázslatot” tanulhatják meg egy 90 órás akkreditációs továbbképzés keretein belül, mely 2018. októberében indul Budapesten. Az elméleti órák várható idõpontjai:

2018. 10. 29. (hétfõ)    14:00-18:00

2018. 11. 05. (hétfõ)    14:00-18:00

2018. 11. 16. (péntek) 14:00-18:00

2018.11. 17. (szombat) 9:30-16:00

2018.11.23. (péntek)   14:00-18:00

2018. 11.24. (szombat) 9:30-16:00

Részletes tematika, és fontos információk:

Célkitûzés

Az akkreditált továbbképzés legfõbb célja az elméleti alapok gyakorlatba átfordított biztonságát megteremteni egy újfajta, a képzeletjátékokon alapuló játékszemlélet, játékélmény és játékrepertoár használatával.  

Képzettség

Várunk minden pedagógiai vagy pszichológiai végzettségû szakembert.

Képzési szakaszok (Összóraszám: 90)

I. A Szocioemocionális Pedagógiai Terápia pedagógiai-pszichológiai alapkövei (Chamberlain, Piontelli, Varga, Stern, Freud, Jung, Erikson, Taylor, Lazarus, Oláh elméleti megközelítései)

II. Az SZPT módszertani alapjai (a képzeletjátékok strukturális felépítése, sajátos nyelvezete, az élményfeldolgozás szintjei, a játékok hatásmechanizmusa)

III. A játékvezetés gyakorlata (a játékválasztás szempontjai, egy játékfolyamat felépítése)

IV. Szupervízió és a gyermekrajzok értelmezése a játékfolyamatban

Résztvevõk, helyszín, részvételi díj

A résztvevõk száma: min. 6 fõ, maximum 16 fõ
A helyszín a hallgatók létszámától függ, jelentkezéskor jelezzük (a helyszín metró közelben, jól elérhetõ helyen  van). 
A tanfolyam teljes díja: 140.000 forint, melyet 4 részletben is ki lehet fizetni, a jelentkezés megerõsítésére: 35.000.- forintot kérünk átutalni.

Idõpontok (elõzetes) és jelentkezés

Az elméleti és módszertani órák heti / kétheti gyakorisággal kerülnek megtartásra, a gyakorlati és szupervíziós órákat a hallgatók gyakorlati munkában való elõrehaladásához kapcsoljuk

Jelentkezés: varázsjátékok@gobelorsolya.hu

 

 

A fenti írás megjelenési dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálon: 2018-09-26




'Gyermekpszichológia' rovat további cikkei:
Varázsjátékok, a Szocioemocionális Pedagógiai Terápia (SZPT) játékai az óvodai és az iskolai mindennapokban
Egy kis színes csakra bevezető (a színterápiához)
Színek titkai sorozat: Türkiz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 3. rész: tehetséggondozás / tehetség pont megkeresése
Vekerdy Tamás a gyermeknevelésről. Felkészülés a kamaszkorra. Szabadság. Önállóság.
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 2. rész: kudarcok, stressz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 1. rész: énkép, önbizalom
Szorongó gyermek, szorongató nagyvilág
Bátortalan a gyerek?
Határok a gyerekek és a felnőttek világa között 1. rész: Meztelenség
Türelem - A fejlődés szeretetteljes átölelése
Újévi szösszenet: az Ünnepek levezetése
A dackorszak helye a gyermek és a szülő életében
Az óvodáskorú gyermek mágikus gondolkodásáról - Bábok és a mese
A kisgyermek és az alvás
Veszteség feldolgozás óvodás korban - költözés, válás
A gyermeki gyász - 2. rész
A gyermeki gyász - 1. rész
Veszteségek feldolgozási lehetősége kineziológiával
Hogy a családi nyaralás valóban élmény legyen...
Tűzoltó leszek, s katona - a szerepjátékokról
Testvérek, az elkötelezett életkísérők 1. rész
Testvérek, az elkötelezett életkísérők 2. rész
Szükséges-e a verseny gyermekeinknek?
Legyünk együtt a gyerekkel! De mikor, mennyit és milyen formában? 2. rész
Legyünk együtt a gyerekkel! De mikor, mennyit és milyen formában? 1. rész
Az érintés
Bábozni jó! 1. rész
Bábozni jó! 2. rész
Válás a családban 3. rész "Elvált szülők gyereke vagyok"
Válás 2.rész- Hogyan kezeljük a gyereket, ha már ténykérdés a válás?
Válás a családban, 1. rész
Testvérféltékenység? - "Anyu! Én mikor leszek olyan, mint Barnus?"
A csendben születő hang - avagy a belső hang kialakulása
Nézze vagy ne nézze? - A televíziózásról
A kisgyermek és a televizió
Ünnep - az ajándékba kapott idő
A mozgás öröme a kezdetektől...
Levél a Szülőknek az iskolaérettség kapcsán
Délutáni pihenő - óvodáskorban
Mese, egyidejűség, az idő dinamikája a gyermek világában
A család (szeretet-szolgálat)
A gyermek biztonságos terei
Játszóvá válni, játszótársnak lenni, játszani...
Az érintés fejlődésre gyakorolt hatásának kísérlete

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás

Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Szent György hava: a sárkányos hónap! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Kreatív Tavasz »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Állatok világnapja: október 4. »

Október - Mindszent hava »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Farsang az óvodáinkban »

Madarak és fák napja - május 10. »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Mesterségek az óvodáinkban »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »