óvoda hírek

•  

Navigációs térkép várakhoz: csodálatos oldal! »

        Játéktár híreink

•  

Akciós tavaszi kreatív csomag! »

óvoda hírek

A gyermeki Lét belső bizonytalanságának helyreállítása a színek segítségével: OM-TIRI. Mit kell tudni róla? »


óvoda hírek

Nyomtatható húsvéti tojásmotívumok »
Rovat: Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1.
2014-04-17

Húsvéti tojásfestés - természetesen »
Rovat: Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1.
2014-04-16

Bonis Bona díjat nyert egy MÁV ovis óvodapedagógus »
Rovat: Művészeti nevelés óvodáinkban
2014-04-15

Egy kis színes csakra bevezető (a színterápiához) »
Rovat: Színterápia
2014-04-14

A tojásfestésről »
Rovat: Ünnepeink az évkörben
2014-04-12

Locsolóversek húsvétra »
Rovat: Óvodai versek - ünnepekre, témákra
2014-04-10

Foglalkoztató füzetek - matricás móka! »
Rovat: Gyermekkönyvek a Tessloff-Babilontól
2014-04-10

A gyermeki Lét belső bizonytalanságának helyreállítása a színek segítségével: OM-TIRI. Mit kell tudni róla? »
Rovat: Partnereink hírei
2014-04-06

Színek titkai sorozat: Türkiz »
Rovat: Színterápia
2014-04-06

Itt a tavasz! »
Rovat: További írások
2014-04-02

Mi MICSODA Junior különkönyvek igazi felfedezőknek! »
Rovat: Gyermekkönyvek a Tessloff-Babilontól
2014-04-01

Pilisi túrák: Zsivány sziklák »
Rovat: Családi kalandozások
2014-03-30

Körjátékok »
Rovat: Népi játékok
2014-03-28

Hedry Mária - TÜNDÉR MÍRA, mesejáték, (szerkesztőségi ajánlással olvasóinknak) »
Rovat: Partnereink hírei
2014-03-28

Ugróiskola (Gumizás) »
Rovat: Népi játékok
2014-03-22

 
óvoda hírek

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Mivel játsszunk? »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

 
óvoda blog

Kézzelfogható anyaság

Legfrissebb bejegyzés:
Újévi gondolatok »
2014-02-05

      Dr. Gőbel Orsolya összes írása (30)



Dr. Gőbel Orsolya, pedagógiai szakpszichológus, SZPT terápia létrehozója, Varázsjáték foglalkozásaink vezetője

Egymásra hangolódást, beszoktatás helyett!

Amikor mi, szülők először visszük óvodába az alig három éves gyermekünket, - még akkor is, ha jártunk már bölcsödébe – izgulunk, olykor összeszorul a torkunk. Megpróbálunk felkészülni a váratlan eseményekre, gyermekünk reakcióira, de titokban, legbelül érezzük, rólunk is szól a helyzet: kiáll­juk-e a próbát? 

Hogyan fognak ránk nézni, ha sírunk, esetleg hisztizik a gyermekünk, vagy éppenséggel, mit gondolnak majd rólunk, ha túl könnyen ott­hagy bennünket?
Ha bemegyünk az óvodába, azt szeretnénk, ha valaki velünk is foglalkozna, minket is fogadna. Hiszen mi adjuk át a gyermekünket, a mi szívünk „szakad meg”. Szeretnénk, ha az óvónők velünk beszélnének először, hiszen a két felnőtt találkozásában, egymásra hangoltságában érzi magát biztonságban a gyermekünk. Ha azt érzi, hogy mi ketten megértjük egymást, ha látja, hogy az óvó néni nem akarja őt „kivenni”, „trükkökkel kicsalogatni” a kezünkből, ha azt látja, hogy mind a két felnőtt leguggol hozzá, az óvó néninek van türelme kivárni, amíg mi elbúcsú­zunk, és „átvenni” őt tőlünk: kézből kézbe, akkor nem lesz sírás, nem kell hirtelen mozdulatokkal elválni. Megtanuljuk mi magunk is, hogyan tudjuk szépen átadni gyermekünket. Örömmel mondani eleinte neki, hogy „Gyere menjünk be együtt, nézzük meg a többieket, a szobát, a játékokat” , majd a későbbiekben: „Jó játszást, érezd jól magad, jövök érted….”.

Az óvodai csoportba belépve éreznünk kell, hogy időt adhatunk magunknak és gyermekünknek arra, hogy megtalálja a hangot az óvodás társakkal csak­úgy,­ mint a felnőttekkel. Ha van időnk, ne sürgessük se magunkat, se gyermekünket. (Nincs eleve meghatározott idő, ameddig „be kell szoktatni a gyermeket”) Engedjük, hogy ebben az új világban felfedezze a tárgyakat, a társakat, megtalálja, meglássa önmagát. Mindezt a számára biztonságot adó felnőttek körében. Legyen minden reggel egy gyönyörű rituálé, ami kiszámíthatóvá teszi a helyzetet, magabiztossá a benne lévőket, a megérkezés, a búcsúzás és az átadás pillanataiban.  

Sokszor hallom, hogy az óvónők arra bíztatják a szülőket, hogy „Kedves ­Anyuka, engedje el (a gyermeket)….” Én nem elengedésre bíztatnám Önöket, hanem gyermekük átadására (majd ha önálló életet szeretne egy párral az oldalán pl., akkor engedjék el őt…) egy olyan személynek, akiben megbíznak, akivel napi kontaktusuk van, aki szeretni tudja a gyermeküket.

Az egymásra hangolódás a csoportban két szinten megy végbe: a felnőttek és a gyermekek szintjén. Mindegyikhez sok idő kell. Felnőtt szinten sok segítséget jelent az, hogy a nevelők jól tudják, a sze­retet nem csak érzés, érzelem, hanem leginkább elkötelezettség, dön­tés a Gyermek mellett. Ehhez társul a különböző hőfokú érzelem, és találkozik a gyermek odafordulásával. A gyermekek szinte azonnal érzik, mennyire nyitottak, készek az egymásra hangolódásra, az elfogadásra az óvónők és a dajka néni. Érzik azt a fajta célzott elhangolási kezdeményezést, amely egészsége­sen el szeretné téríteni (áthangolni) a gyermeket a kezdeti negatív állapotból, és meg tudják különböztetni attól, amikor az óvónő számára semmi más nem elfogadható, mint a „gyorsan boldog óvodássá” váló gyermek képe. Az érzékenyebb gyermekek hamar hangot is adnak ezzel szemben, hiszen érzik, nem rájuk figyel az óvónő, hanem a saját érzéseit próbálja rájuk erőltetni, vagy éppenséggel az is lehet, hogy egyáltalán nem képes a gyermekekre ráhangolódni.

Ilyenkor van „beszoktatás”. Kedvesen, lágyan, vagy akár erőszakosabban, a gyereknek meg kell szoknia az óvodát, a csoportot, a felnőtteket, a gyereknek kell megszoknia, elfogadnia az óvoda szabály- és szokásrendszerét.

Az egymásra hangolódás megengedi az óvónőnek, hogy megengedhesse a gyermeknek megmutatni önmagát, va­lamint, hogy az egymáshoz közeledést ő maga is szabályozhassa felnőtt és gyermek között egyaránt. A gyermekek egymásra hangolódásában is sokat segíthet az óvónő. Közös játékok, éneklések, zenélések teremtenek kö­zös nyelvet, jó hangulatot. Csak a tiszteletben kialakított kapcsolat válik mindenki számára értékessé, egymást értővé, szeretettel átöleltté.

A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2007. őszi (I.évf. 3.sz.) számában jelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2008-09-10.


Szeretnéd, ha gyermeked együttműködést, csapatszellemet tanulna és nem egymás leütésének, kizárásának, tönkretételének elvét?
Egyszerű a megoldás: mutass jó példát és válassz ennek megfelelő játékokat! »  



'Óvodakezdés, Óvodai beszoktatás' rovat további cikkei:
A dackorszak helye a gyermek és a szülő életében
Vidám évnyitó hét az óvodában
Milyen a praktikus óvodai zsák?
Egy óvodás napja – hogyan legyen egyszerűbb?
Óvodai jel választása
Mire lesz szükség az óvodában?
Óvodakezdés - praktikus tanácsok 1.
Óvodakezdés - praktikus tanácsok 2.
Egymásra hangolódást, beszoktatás helyett!

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás



Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »
Csatlakozz: IWIW LurkóVilág klub »





Az óvodás gyermek »

Színterápia »

Sport óvodáskorban »

Gyermekkönyvek a Tessloff-Babilontól »

Gyermekrajz »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Érzelmi nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Környezeti nevelés »

Asztrológia »

Enneagram »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodakezdés, Óvodai beszoktatás »

Iskolakezdés 2013 - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Iskolaérettség »

Óvodai élet »

Óvodai versek - ünnepekre, témákra »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Óvodai játékok az évkörben »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Őszi nátha és közösség »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Gyerekzsúrok »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Kreatív Tavasz »

Kreatív karácsony - gyerekekkel »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Mivel játsszunk? »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák: szülői írások »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Mesterségek az óvodáinkban »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Sport az óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Márton nap az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Hagyományőrzés az óvodában »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Farsang az óvodáinkban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Szüret és vásár az óvodában »

Madarak és fák napja »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »