Zenei nevelés | Síppal, dobbal, nádi-hegedűvel
     
óvoda hírek

óvoda hírek

**ÚJ** Sárkánykalandok a Danubius szállodákban »


óvoda hírek

Föld napja a Patakparti Oviban »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2017-04-20

**ÚJ** Sárkánykalandok a Danubius szállodákban »
Rovat: Partnereink hírei
2017-04-20

Színes karton-tojások fonállal »
Rovat: Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2.
2017-04-16

Húsvéti képeslapok »
Rovat: Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2.
2017-04-12

Tanácsok sonkafőzéshez »
Rovat: Húsvéti receptek
2017-04-08

A húsvéti sonka nyomában »
Rovat: Húsvétra készülődés óvodáinkban
2017-04-06

Hogyan vegyél társast? »
Rovat: Partnereink hírei
2017-04-06

Mi lesz a jeled? -Szeretem az ovit! játéksorozat »
Rovat: Szeretem az ovit!
2017-04-04

Tojásdíszek parafából »
Rovat: Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2.
2017-04-02

És a sztori folytatódik… »
Rovat: Szeretem az ovit!
2017-04-01

Szeretem az ovit” játéksorozat: Memo-Lottó »
Rovat: Szeretem az ovit!
2017-04-01

Húsvéti előkészületek a nagyböjti időben - a Feltámadás elbeszélése »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2017-03-22

Az iskolaérettség feltételei »
Rovat: Iskolaérettség
2017-03-20

Nemzeti madárkák, kokárdák, kirakodó vásár »
Rovat: Nemzeti ünnepeink
2017-03-18

Készülődés az iskolára: évekig tart »
Rovat: Iskolaérettség
2017-03-16

 
óvoda hírek

Különórák bűvöletében »

Nyaralás a Sárkányok Földjén: a Danubiusnál »

Van e helye versenynek gyermekkorban? »

Április - Szent György hava »

Zenei nevelés »

 

Óvodás gyermek »

Zenei nevelés

Kapcsolódó összeállítás: | Miért játsszuk?
      Ailer Zita összes írása (2)



Ailer Zita, óvónő

Síppal, dobbal, nádi-hegedűvel

Az ünnepekre való készülődés, közös sütés, ajándékkészítés során bizonyára sokan vagyunk, akik akaratlanul is dalolni, dúdolgatni kezdünk vagy éppen csendes kará­csonyi zenét hallgatva játszunk gyermekeinkkel. E meghitt pillanatok kap­­csán szeretnék néhány szót ejteni a zenei nevelés fejlesztő jellegéről, életkori sajátosságairól. Köszönjük Kiss Attilánénak, a Táltos óvoda fejlesztő-óvodapedagógusának szak­mai segítségét.

Az első pillanattól…
A zenei nevelés már újszülött korban elkezdődik. Erre minden édesanya az első pillanattól fogva képes. Kodály Zoltán ezt így fogalmazta meg: „Az anya nemcsak a testét adja gyermekének, lelkét is a magáéból építi”. A gyermek zenei érdeklődésének el­in­dítására az énekelgetés és az énekes játék a legjobb módszer. Az énekelgető édesanya, nagymama személyes játéka érzelmileg hat a gyermekre! Örül egy közös „Hopp, hopp katonának” vagy „Csíp, csíp csókának”, meghozza játékos kedvét egy „lovagoltató” vagy „höcögtető”, csitíthatjuk csendes alta­tóval, melyekre bőven találunk példát népi hagyományainkban. A zenei mondókák és „ölbeli játékok” fontos szerepet töltenek be az anya­nyelvi (szókincs és artikuláció) és a testi (lég­zés, mozgáskoordináció) fejlesztésében is. A játék során a gyermek egészen közelről látja a felnőtt arcát és száját, így pontosan látja, hogyan kell képezni a hangot. Előnye a prózai beszéddel szemben, hogy ritmusát a mozdulat lassítja. Ez nagymértékben segíti a gyermeket a modell pontos utánzásában, a szép beszédkiejtésben és tanulásban. Ezekből az egyszemélyes játék­hely­zetekből fejlődik ki a kisgyermek éneklési kedve. Ebben az életkorban éneklése min­dig szoros összefüggésben van a mozgásával, a kettő együtt szoros egymásra hatásában fejlődik. Zenei nevelés az óvodában.

Az óvodai zenei nevelés
Kodály Zoltán zenepedagógiai módszerén alapul, szem előtt tartva a zene szemé­lyi­ség­fejlesztő hatását, mely mind érzelmi, mind értelmi téren jelentős.

Érzelmileg azért fontos, mert a gyakori éneklés vidám, barátságos légkört te­remt, szorongást old. A szülőjétől nehezen elváló gyermek érdeklődését fölkeltve könnyebben lép a terembe, hogy csatlakozzon az éneklőkhöz. Óvodában gyakori a „holtidő”, a várakozás ideje, öltözködés, sorakozás, mosdóhasználat során, ilyenkor is nagy­szerű nyugtató és fegyelmező eszköz lehet a dal, a mondóka.

Az éneklési készség alakulása az óvodában a gyermek utánzási vágyán alapszik. Az óvónő gyakori éneklése kelti fel a vágyat az együtténeklésre. A tiszta éneklést elősegíthetjük, ha a gyermek értelmi és fizikai adottsá­ga­inak megfelelő, kis hangterjedelmű dalokat tanítunk. Pl. Zsipp, zsupp…, Csiga-biga…, Ha én cica volnék…

A ritmusérzék fejlesztése már az „öl­beli játékoknál” elkezdődik, ahol a dal és a játékos mozgás együtt él. A mondókák egyenletes lüktetésével, a dalok szabályos ismétlődésével valamint a játékos mozdulatokkal fokozzuk a gyermek utánzási kedvét. Pl.: ütögetés: diótörés, kalapálás, karlengetés: kacsaszárny csattogás, sas repülés, tapsolás: cin­tá­nyér-játék.

A közösségi érzés fejlesztésében ki­­- ma­gasló szerepük van a dalos játékok­nak. Egy-egy játék során a gyermekek­nek számos alkalommal kell egymáshoz alkalmazkodniuk, türelmesen kivárni, míg rájuk kerül a sor. Ekkor szembesülnek azzal is, hogy melyik társuk kedveli őket (ki kit választ a körjátékban párjának), és el kell fogadniuk mindenkit játszótársuknak, aki őket választja.

Az énekes játék során fejlődik figyelemmegosztó képességük, hiszen egyszerre kell énekelni, feladatot végrehajtani, szabályokat betartani, társaikra és az óvónőjükre figyelni. Ezt, valamint a ritmusérzék alakulását segíti a hang- szerekkel kísért dalolás is, ehhez jó eszköz a cintányér, a tikfa, a triangulum, vagy akár a közösen készített dob, csörgő.

A zenei hallásfejlesztés az aktív éneklésen alapszik. Játékosan érzékeltetjük a magas-mély hangokat (cica-medve bábbal), vagy a halk-hangos közötti különbséget.

A zenehallgatás az óvodában a zenei ízlésformálás kezdeti időszaka. Ebben az életkorban a gyermek érdeklődését leginkább a szöveges, egyszólamú dallamok kötik le. Igényli, hogy a dal előadóját ne csak hallja, de lássa is. Természetesen csak a megfelelően ki­választott zene lehet építő jellegű. Napjaink technikájából eredően a gyermekek általában nagyon sok gépzenét hallgatnak. Ezek a „gyermek sanzonok” azonban nem mindig juttatják a gyermeket a megfelelő zenei élményhez. Igyekezzünk otthon és az óvodában is gyermekeink mindennapjaiba becsempészni az anyanyelvi képekben és szimbólumokban oly gazdag népi mondókákat, zenei játékokat és népdalokat. Kodály gondolatával zárva:

„Mielőtt más népeket akarunk megér­teni, magunkat kell megértenünk. Semmi sem alkalmasabb erre, mint a népdal. És az idegen országok népdalainak megismerése a legjobb út az idegen népek megismeréséhez.” (1966.)

A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2007. téli (I.évf. 4. sz.) számában jelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2008-07-21.


A szálloda sárkányai visszatértek!
Köss velük szövetséget! Gyertek hozzánk játszani! »  



'Zenei nevelés' rovat további cikkei:
9+1 ok: Miért tanuljon zenét a gyermek?
Körjátékok
Zenei nevelés óvodás korban?
Legyen a zene mindenkié!
Síppal, dobbal, nádi-hegedűvel

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás

Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »

Óvodai versek - ünnepekre, témákra »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Diázni jó! »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Kreatív Tavasz »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Különórák bűvöletében »

Nyaralás a Sárkányok Földjén: a Danubiusnál »

Van e helye versenynek gyermekkorban? »

Április - Szent György hava »

Zenei nevelés »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Mesterségek az óvodáinkban »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Farsang az óvodáinkban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

Madarak és fák napja »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »