Enneagram | Enneagram a gyermeknevelésben 2. rész- Szituáció játékboltban
     
óvoda hírek

•  

Kedves Kollégák! Varázslatos akkreditációs továbbképzés! »

        Játéktár híreink

•  

Meseszép formaillesztő játék - 1 éves kortól! »

óvoda hírek

óvoda hírek

Szüreti mulatság az óvodában »
Rovat: Szüret és vásár az óvodában
2018-10-08

Hagyományápolás, szüreti felvonulás »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-10-04

Szüreti vígasság a Lurkó Kuckó Óvoda szervezésében »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-10-03

Siklósi ovisok szürete »
Rovat: Szüret és vásár az óvodában
2018-10-01

Varázsjátékok, a Szocioemocionális Pedagógiai Terápia (SZPT) játékai az óvodai és az iskolai mindennapokban »
Rovat: Gyermekpszichológia
2018-09-26

Vidám évnyitó hét az óvodában »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-09-01

Óvodakezdés - praktikus tanácsok 2. »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2018-08-22

Milyen lesz a 2018/19-es iskolai év? »
Rovat: Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések
2018-08-13

Nyári élet az óvodában »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-07-05

Nyári népmeséink-Az évkörhöz illeszkedő népmesék 2.rész »
Rovat: Nyár óvodás korú gyermekkel
2018-07-02

A Sárkánykalandok Hévízen folytatódnak »
Rovat: Partnereink hírei
2018-07-01

Fessünk jéggel! »
Rovat: Játékok - amikre nyáron van igazán idő!
2018-06-30

Játékos tanulás - a nyári szünetre »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-11

Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-08

Hagyjuk nyerni, vagy tanítsuk meg veszíteni? - Társasjátékokról »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-05

 
óvoda hírek

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Állatok világnapja: október 4. »

Október - Mindszent hava »

 
      Besnyi Erika összes írása (20)



Besnyi Erika, Enneagram szakértő, tréner, coach

Enneagram a gyermeknevelésben 2. rész- Szituáció játékboltban

Olvasói kérésre most lássunk egy klasszikus szülõt-próbáló szituációt és annak meg- illetve feloldását Enneagram szempontból!
(Megjegyzés: Minden gyerek és a hozzájuk kötõdõ szituáció más, és a helyzetet nemcsak az õ karakterük, hanem a miénk is bonyolítja. No, meg a bámészkodó környezet… De lehet, hogy kapsz néhány használható ötletet, és egyben arra is buzdítalak, hogy megoszd velünk a Te bevált módszereidet.)
Most pedit lássuk a mindannyiunk számára oly ismerõs szituációt!

5-6 éves Manónkat próbáljuk finoman kivontatni a játékboltból, õ pedig mûsorozik: „Anya, vedd meg ezt a hintalovat, különben sírok / ordítok / hisztit csinálok / nagymamának szólítalak mindenki elõtt!”

Hogyan kezelhetjük mindezt az egyes karakterek esetében?

Egyes karakter Jó hír: az Egyes karakterû gyermek nem hisztizik, nem vágja le magát a játékbolt közepén a földre.
Rossz hír: korát meghazudtoló racionalitással tudja vázolni, miért érdemli meg a 100 ezer forintos hintalovat, és ha nem kapja meg, számon tartja, késõbb a fejünkre olvassa, sziszeg és csendben duzzog. Hatalmas igazságérzete van, és mereven ragaszkodik az álláspontjához. A racionalitásából kiindulva viszont észérvekkel meggyõzhetõ (miért nem vesszük meg, miért pont ezt nem vesszük meg, miért pont most nem vesszük meg, stb.). Nyugodtan, indulatmentesen, türelmesen és a fejlett erkölcsi és etikai érzékére alapozva kell érvelnünk. Ugyanakkor – játékbolton kívül – bátorítanunk kell arra, hogy kifejezze érzelmeit. Teret kell adnunk neki, hogy néha igenis felszabadultan kiadja a dühét és tomboljon vagy épp boldogan sikongatva ugráljon.

Kettes karakter Jó hír: a Kettes gyermek is csak ritkán jut el a drámakirály(nõ) szerepéig, viszont olyan észrevétlenül cserkész be téged bájos mosolyával, hízelkedéssel, hogy mire feleszmélsz, már egy hintalóval a retikülödben távozol a kasszától. Lehet, hogy az egészet úgy állítja be, hogy nem is neki kell a játék, hanem a hintalónak van szüksége arra, hogy nálatok lakjon. Esetleg a kistesójának szeretné megvetetni a jószágot. Ha viszont idõben észbekapsz, és megállítod a folyamatot, akkor lehet, hogy óriási, krokodilkönnyes hisztit rendez, lehetséges támogatókat találva elérzékenyülõ idõs nénik személyében.
A Kettes gyermeknél érzelmi síkon tudsz hatást elérni. Mondd el neki szomorúan és csendesen, hogy milyen rosszul esik neked a viselkedése (de ne mártírkodj)! Öleld meg, és biztosítsd arról, hogy nagyon szereted. Mondd el, hogy neked is rosszul esik, ha valamit nem kapsz meg, amit szeretnél, és indokold meg, hogy miért nem veszed meg a hintalovat (igazat mondj)!
Hagyd, hogy elbúcsúzzon a játéktól!

Hármas karakter Nyugodtak lehetünk, hogy Hármas csemeténk csak abban az esetben "kattan" rá a hintalóra vagy más játékra, ha az elég trendi, szuper-felszereltségû (hintaló GPS-szel), drága és lehetõleg másnak pont olyan márkájú pacija nincsen. A Hármas gyerekek általában nagy célokat tûznek maguk elé, képesek másokat ösztönözni, lelkesíteni és rábeszélni dolgokra – ezen zseniális tulajdonságaiknak tanúi lehetünk a játékboltban is. Mindenben meglátják a lehetõséget, a kudarc szóba sem jöhet náluk.
Ha valamit mégsem sikerül elérniük, megtalálják a módját, hogy abból a helyzetbõl is profitáljanak. Ez a kulcsa a Hármas manó méregdrága hintalóról való lebeszélésének. Meg kell mutatnunk a gyerkõcnek, hogy az a hintaló nem elég jó neki. Ráadásul ilyen lova bárkinek lehet. Miután a Hármasok imádnak versenyezni és elsõk lenni, buzdítanunk kell valamilyen teljesítmény elérésére – beígérve egy sokkal trendibb (de a lónál olcsóbb) játékot jutalomként.

Négyes karakter Nem kétséges: Négyes gyermekünk mindent bevet, hogy (hinta)lóháton térjen haza. A csendes elpityeredés és a minket marcangoló vádaskodás az alap („Én sose kapok semmit.”), majd önmaga ellen fordul, és azt gondolja, nem érdemli meg, hogy szeressék, nem elég jó ahhoz, hogy megkapja a játékot. A hintaló egy olyan vágy-tárgy, ami a többieknek lehet, de neki nem, és az elérhetetlenség érzése tovább táplálja a Négyes manó kétségbeesését.
A hintaló olyan jelentõségûre növekedhet, hogy a kicsi egyszerûen nem akar nélküle hazatérni, kiborulhat és szélsõséges hisztire is vetemedhet. Szülõként az egyik legnehezebb feladat a mártír-hisztit kezelni. Ráadásul a Négyes gyermek olyan dolgokra is figyel, amelyekre más földi halandónak nincs radarja, ezért a ló esetében is elõállhat olyan érzelmi érvekkel, miszerint: „Nem látod, hogy ennek a szegény pacinak milyen szomorú barna szeme van? Sírni fog, ha elhagyjuk!” Ezért õt ugyanígy érzelmi érvekkel kell kezelni, bebizonyítva, hogy a hintalónak jobb sora lesz a boltban, mint nálunk a panelban. Meg kell nyugtatnunk, hogy nem azért nem visszük haza a lovat, mert õ nem érdemli meg, hanem azért, mert így a pacinak is jobb lesz a többi játék között (a játszótéren talált bogarat is azért nem visszük haza, mert sírni fog a mamája után!!!). Meg kell ígérnünk, hogy idõnként eljövünk meglátogatni. Csináljunk a telefonunkkal egy képet a hintalóról, hogy hazafelé tudja nézegetni (a Négyes szeret vágyakozni). Ha igényli, vegyünk neki egy jóval kisebb paci-figurát.

Ötös karakter Nehéz elképzelni, hogy Ötösünket vésõvel kéne lefejteni a hintalóról, ellenben más agyas játékokba annyira belefeledkezhet, hogy még azt sem veszi észre, hogy közben hazavittük. Mivel az Ötös manók általában jó képességûek, érdeklõdõk, független és egyedi gondolkodásúak és imádnak mindenrõl naprakész információt gyûjteni, ezért azzal tudjuk a legkönnyebben leszerelni, ha a kívánt játék helyett annak prospektusát, mûködési leírását visszük magunkkal abból a célból, hogy otthon megbeszéljük, mi mindenre jó és tényleg érdemes- e azt a típust megvenni. A kis Ötös szeret ritka gyûjteményt összeállítani még játékokból is, ezért õt észérvekkel lehet a legjobban meggyõzni: beszélgessünk vele arról, hogy születésnapjára melyik játékkal bõvítené szívesen a készletet.

Hatos karakter Kis Hatosnál már az is nagy eredmény, hogy kiválasztotta a hintalovat, hiszen ezernyi kétely gyötri: befér-e a szobájába, tényleg ez a legjobb játék, fog-e tetszeni a többieknek, van-e rá pénze a szüleinek és egyáltalán: hogyan cserkéssze be papát-mamát, hogy megvegyék a pacit. A félénk Hatos udvarias és szófogadó, és szomorúan ugyan, de le tud mondani a lóról. A kontrafóbiás Hatos (karakterét meghazudtolóan szélsõségesen merész) produkálhat váratlan reakciókat. A visszautasítás miatt megsértõdik és elkezdi az okokat firtatni.
Nála célszerû a biztonságra irányuló érveket elõszedni a tarsolyból: a hintaló könnyen feldõl, törik, hamar tönkremegy és kihullik a mûszõre. A Hatosoknál általában problémát okoz a választás, így hozzuk döntési helyzetbe, majd segítsünk neki a választásban: mit szólna, ha a hintaló helyett inkább hazamennénk és fõznénk valami finomat, vagy társasoznánk? Olyat kell a hintaló helyett ajánlani, amit nagyon szeret (nem feltétlenül másik, de olcsóbb játékot!), majd hozzunk érveket, hogy miért döntsön a javaslatunk mellett!

Hetes karakter Hetesünk ugyan kinézi magának a hintalovat, de nagy valószínûséggel mire odaérünk, hogy lebeszéljük róla, már rég másik jószágot dédelget, vagy éppen körbemotorozza a játékboltot az eladók nagy örömére. Nagyon kíváncsi, mindent tudni szeretne, így figyelmét általában könnyen el tudjuk terelni a kívánt játékról.
Ha viszont a Hetesek igazán akarnak valamit, nem adják fel, bevetik elbûvölõ modorukat, mókázva gyõzködnek, célratörõen csacsognak, leleményesen bizonygatnak, édesen nyaggatnak. Ha kell, bolondot csinálnak magukból, kézen állnak a hintalovon, verset szavalnak hozzá vagy ugratják az eladókat. Egyszerûen annyira elbûvölnek mindenkit, hogy a végén árengedménnyel viszik haza a hintalovat. Mivel ez utóbbi opció elég valószínûtlen, ezért egy dolgot tehetsz: eltereled a Hetes gyermek figyelmét egy sokkal érdekesebb, izgalmasabb dologgal (Kalandpark? Mászófal? Aquapark? Csodák Palotája?), amibõl nem lenne jó kimaradnia.

Nyolcas karakter Mire feleszmélünk, addigra Nyolcas „apróságunk” már oda is vonszolta a hintalovat a kasszához. Nála szinte borítékolható a dac-színház mindenféle verzióban: dühkitörés, vádaskodás, bûnbak-keresés, büntetés (akár a hintaló megrugdosása is – „ha az enyém nem lehet, másé se legyen”-alapon), némasági és együtt-nem-mûködési fogadalom (ott helyben nem tudja ránk vágni az ajtót, viszont biztosan nem fogja meg a kezünket az eset után, és a bojtos sapit is lerángatja a fejérõl, miután sikerült ráadnunk). Nyolcasunkkal roppant határozottnak (de nem agresszívnek) kell lennünk.
Egy Nyolcas két dolgot tisztel: a nála erõsebbet és/vagy a nála okosabbat. Hagyjuk tombolni pár percig (úgysem tudjuk a dühöt ésszel kezelni, ha pedig mi is bedühödünk, könnyen görög drámába illõ jeleneteket tudunk produkálni). Ha egy kicsit lecsillapodott a Nyolcasunk, adjuk tudtára egyértelmûen, hogy ezzel a viselkedéssel biztosan nem ér célt, mert nemcsak minket idegesít vele, hanem a környezetét is – beleértve a hintalovat. Majd magyarázzuk el neki higgadtan, miért nem vesszük meg. És ne most kezdjük nevelni („ha nem viselkednél így, megkapnád” vagy „ha jobban tanulnál, megvenném neked”), hanem az adott probléma megoldására koncentráljunk, és pozitívan motiváljuk („nem tudjuk hogyan hazavinni, túl nagy” vagy „ennyi pénzért sokkal több/szebb játékot vehetünk késõbb”).
A Nyolcasnál az is fontos, hogy a „helyi kezelés” után még otthon is beszéljük át az ügyet, hiszen az adott pillanatban nem biztos, hogy a lila ködön keresztül eljutnak hozzánk az érveink. Ne maradjon benne tüske!

Kilences karakter Kilences csemeténk eleve konfliktuskerülõ, így õ a becserkészõs hadmûveletet választja. Hosszan elidõzik a játékboltban, és ötpercenként célozgat arra, hogy talán egy hintaló nem ártana a lakás bal sarkába. Elméletileg könnyen meggyõzhetõ, hogy hagyjuk a „dagadt lovat másra”, ugyanakkor érzékeny, gyorsan megsértõdik, viszont nem mutatja ki azonnal, ha valami bántja. Ezért nagyon kell figyelnünk, hogy amikor beadja a derekát, és otthagyja a hintalovat, vajon tényleg meggyõztüke vagy csak „lenyelte a csalódottságát” és nem adott neki hangot. Arckifejezésében idõnként felfedezhetjük a visszafojtott indulat jeleit. Beszéld meg vele, hogy számodra miért okozna nehézséget a hintaló megvétele (együtt fog érezni és meg fogja érteni!). Tekintsd társnak, partnernek, aki segít megoldani a te gondjaidat! Este, amikor ágyba bújtatod, még térj vissza az esetre és beszéltesd ki belõle a nyomasztó érzéseit! Beszéljetek arról, miért szeretné a hintalovat! Ahogy szépen, lassan „kibeszélteted”, el is múlik a nagy „akarás”….

Összefoglalás
Ne felejtsük el, hogy a fentebb leírt megoldások a szélsõséges karakter-megnyilvánulásokra vonatkoznak. Azzal, hogy (a honlapon részletezett) szárnyakkal és altípusokkal is számolnunk kell, karakterenként legalább 16-féle árnyalt megoldási módot kellene javasolnunk. A fenti szituációnál természetesen lehetnek eleve „könnyítõ” módszerek. Elõre tisztázzuk csemeténkkel, hogy mi fog történni a játékboltban!

Például:
1. „Bemegyünk a játékboltba, de csak körülnézni. Csak akkor megyünk be, ha nem kezdesz el hisztizni, hogy vegyünk valamit! Rendben van így?”
2. „Itt van 500 forint. Ebbõl most bármit vehetsz a játékboltban, de több pénzünk most nincs játékra. Te döntsd el, mi legyen a pénzzel: elteszed késõbbre és gyûjtesz még hozzá vagy elköltöd most valamilyen játékra!”
3. „Mutasd meg nekem, mit szeretnél születésnapodra! Most nem fogjuk megvenni, de szeretném tudni, mi az, amire nagyon vágysz!”

Arra kérlek, kedves Olvasóm, figyeld meg a gyermeked viselkedését, és próbáld ki a fent ajánlott karakter-specifikus módszereket! Alakítsd át õket úgy, ahogy Neked a legjobban mûködnek, és tartsd be a „finomhangolás” alapelveit:
legyen a megoldás mindkettõtök számára elfogadható, és ne csapjon át az érvelés érzelmi zsarolásba, mártírkodásba vagy agresszióba, de ne is maradj „kívül”, szenvtelenül távol! Mindig emlékezz vissza a Te saját „hintalovadra”!

 

A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2010. tavaszi (IV.évf. 1.sz.) számában jelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2010-04-14.




'Enneagram' rovat további cikkei:
Hogyan szeretnek ünnepelni a különféle karakterek? (Enneagram - 6. rész)
Testvérvárás- avagy: kistesóm születik....
Milyen sportot válasszunk a lurkóknak?
Enneagram a gyermeknevelésben 2. rész- Szituáció játékboltban
Leggyakoribb kérdések
Bevezető az Enneagram teszthez
Enneagram 1. szintű teszt
Enneagram 2. szintű teszt
Enneagram 3. szintű teszt
Karakterek: 9. - A türelmes
Karakterek: 8. - Az igazságosztó
Személyiségtipológiák
Karakterek: 1. - A jó kisfiú / jó kislány
Karakterek: 2. - Apa kedvenc kislánya
Karakterek: 3. - A vezér
Karakterek: 4. - A meg nem értett
Karakterek: 5. - A zárkózott
Karakterek: 6. - Ugrásra készen
Karakterek: 7. - A világmegváltó
Enneagram a gyermeknevelésben 1. rész

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás

Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Szent György hava: a sárkányos hónap! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Kreatív Tavasz »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Állatok világnapja: október 4. »

Október - Mindszent hava »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Farsang az óvodáinkban »

Madarak és fák napja - május 10. »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Mesterségek az óvodáinkban »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »