Fejlesztőpedagógia | Hagyjuk nyerni, vagy tanítsuk meg veszíteni? - Társasjátékokról
     
óvoda hírek

        Játéktár híreink

•  

Ergonomikus iskolatáska elsősöknek! »

•  

Iskolakezdés- játékosan ! »

óvoda hírek

óvoda hírek

Fontosabb dátumok a 2017/18-as tanévben »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-17

Mire lesz szükség az óvodában? »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-12

Beszoktatás a bölcsődébe »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2017-08-10

Milyen a jó tolltartó ? »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-08

Ősképünk: a Nap »
Rovat: Gyermekrajz
2017-08-05

Óvodai jel választása »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-05

Így kezdjük könnyedén az első iskolai napot ! »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-05

A Nap arca - a gyermekrajzokban »
Rovat: Gyermekrajz
2017-08-01

Nyári asztalterítők »
Rovat: Kreatív nyár
2017-07-28

Milyen a jó iskolatáska? – gondolatok az első iskolatáska vásárlásról 3. rész »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-07-26

Vízimalom »
Rovat: Kreatív sarok - újrahasznosítás!
2017-07-25

Tüskéshátú Madártanoda »
Rovat: Környezeti nevelés
2017-07-23

"Mezítlábas élmények" - beszélgetés Zsoldos Árpáddal, a madarász ovi alapítójával »
Rovat: Környezeti nevelés
2017-07-22

Hogyan készüljünk fel, mit vigyünk magunkkal egy bicikli túrára ? Gyakorlati tanácsok néhány pontban »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-07-17

Milyen az egészséges iskolatáska? 10 pontban leírjuk! »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-07-11

 
óvoda hírek

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Iskolás leszek! »

Nyár óvodás korú gyermekkel »

Kreatív nyár »

Augusztus - Kisasszony hava »

 
      Farkas Rozália, pedagógus, Lőrincz Emese összes írása (1)



Farkas Rozália, pedagógus, Lőrincz Emese, alapító szerkesztő

Hagyjuk nyerni, vagy tanítsuk meg veszíteni? - Társasjátékokról

Gyermekeink olyan világban nőnek fel, amely túlzott hangsúlyt fektet az anyagi javakra és az egyéni érvényesülésre. Ez a nézet a társasjátékok szabályai között is teret nyert, amely könnyen kudarcot és szomorúságot okoz a játék során. Biztos, hogy így kell ennek lennie?

Nézzünk körbe gyermekeink játékpolcán, és vessünk egy pillantást a játékszabályokra! A leginkább elterjedt társasjátékok arra a szabályra épülnek, hogy egy mezőkből álló táblán előrefelé haladva ki ér előbb célba, ki lesz a nyertes? Ezt azonban sok esetben csak az határozza meg, hogy ki dob szerencsésebben, ki lép jobb mezőre, és ki húz jobb szerencsekártyát.

A játékok durvább szabályai azok, amelyek a résztvevőket arra sarkalják (vagy kötelezik!), hogy a másik társát szándékosan akadályozza a nyerésben. Ilyen például, amikor közös mezőre érve ki kell ütnünk a másik bábuját, társunkat magunk mögé utasítva. Szintén a másikat hátráltatva nyerészkedünk, amikor a mi telkünkre lépve a másiktól pénzt hajtunk be, vagy őt egyéb más módon hátrányosabb helyzetbe juttatjuk.
Bár egyre több játékban igyekeznek a játékfejlesztők az egyéni kreativitást, tudást és stratégiai gondolkodást is érvényesíteni, a nyerés mégis leginkább a véletlenen, illetve a résztvevő játékosok rosszindulatán múlik. Feltehetnénk a kérdést: Mi a baj ezzel? A társasjáték olyan, mint maga az élet, mindig vannak nyertesek és vesztesek, s ha nem küzd az ifjonc elég keményen, nem ő lesz a nyerő, nem ő kapja a jó állást és a jó fizetést...

De most még, amíg gyerekek, hogyan fest a dolog? Mindannyian ismerjük ezeknek a játékoknak a végkifejletét. Egy önfeledten boldog, magára büszke nyertes és egy vagy több szomorú, síró, táblát borogató vesztes. Ezt látva merül fel bennünk a kérdés: vajon hány éves korában kell a gyermeknek megtanulnia veszíteni…

A kérdés megválaszolása előtt mindig először a játékszabályokat vizsgáljuk meg. A nagymértékben szerencsére épülő nyerő-vesztő játékok esetében még a legfegyelmezettebb kisgyermektől sem várható el, hogy csupán a véletlen-adta vesztési helyzetét minden szó nélkül elfogadja. Nem is szólva arról a helyzetről, ha a szülő vagy testvér őt szándékosan hátráltatta a nyerésben. Hiszen a gyermek alapvető szükséglete a biztonság és a kiszámíthatóság. A véletlen és a többi játékos rosszindulata számára nem elfogadható ok a vesztésre.

Ne feledjük el, hogy a gyermek számára a játék nem csak játék, hanem nagyon is komoly dolog lehet, akár a felnőtt élet próbája. A fenti nyerő-vesztő társasjátékok hátrányait a szülő ösztönösen érzi, és ezt úgy próbálja kivédeni, hogy gyermekét hagyja nyerni. Ezt a látszathelyzetet azonban nem lehet vég nélkül fenntartani, testvérek esetén pedig döntéshelyzetbe hozza a szülőt, hogy az adott játékban, kit segítsen nyeréshez. Tehát ismerjük fel, hogy a legtöbb társasjátékban nem gyermekünkkel van a baj, hanem a társasjáték szabályával. Mivel az legtöbb esetben az önérvényesítésre épülő felnőtt világ szabályait modellezi, és nem a gyermekvilágét.

Találhatunk jobb módot is arra, hogy a gyermeket felkészítsük az életre, mint hogy a másik kárán történő nyerészkedésre tanítjuk meg. Nem akarjuk azt állítani, hogy a gyereknek nincs szüksége arra, hogy átélje a vesztes helyzetét, ugyanúgy hazug és káros dolog lenne, ha a széltől is meg akarnánk kímélni gyermekünket, hogy aztán később, kikerülve az otthon biztonságából, a legkisebb szellőt is viharként élje meg. Lehet ezt másként is.

Egymást segítő szerepek a játékban, a mesékben

A népmesékben például másként vannak a dolgok. Népmeséink hagyományai szerint minden embernek végig kell járnia az útját, amelyen csak a másik megsegítése révén érhet célba. Ez a segítés legtöbbször a látszólag legkisebbel és legelesettebbel szemben történik (pl. bajba jutott ember vagy állat), vagyis a segítés célja nem a nyereségvágy, hanem csupán a jót-tevés. „Jótett helyébe jót várj!”- halljuk ilyenkor, és valóban.

A Hős megkapja jutalmát, amikor a földhözragadt önzőségtől képes elszakadni, és a bajbajutott megsegítése révén, bátorságával és önzetlenségével méltóvá tud válni arra, hogy a „kincs” birtokosa lehessen. Azaz felnőtté, felelősen gondolkodó emberré válik. Népmeséinkben a testvérek is segítik egymást. A királyfiak útkereszteződéshez érve szétválnak, mindenki megy a maga útján, majd idővel visszatérnek a kereszteződéshez, és az erősebb testvér a gyengébb megsegítésére siet, sokszor a halálból hozza vissza őt (pl. Benedek Elek: Vízi Péter, Vízi Pál). A testvéri szeretet, az összetartás és az önzetlen segítségnyújtás mellett az adott szó tisztelete, ereje, becsülete és az erkölcsi normák betartása is példaként állhat előttünk. Így van ez hagyományainkban is. A magyarság egyik legismertebb mondájában is, Hunor és Magor „két egytestvér”, egymást segítve, együtt jár.

A játékválasztás során is érdemes olyan játékokat keresnünk gyermekeinknek, ahol a küzdelem egymás legyőzése helyett egymás edzésére, erősítésére és segítésére irányul. (ma ezeket divatos szóval kooperációs játékoknak nevezzük - a szerk.) Segítsünk gyermekeinknek megtanulni igazi emberi kapcsolatokat kialakítani, ahol az önzetlenség, egymás segítése, a bajtársiasság, a jó testvérkapcsolat és az igaz barátságra való képesség kapja a főszerepet. Ha mindig olyan játékot játszik a lurkó, ahol leüt, kizár, kiejt másokat, akkor nem várhatjuk, hogy képessé váljon később az igazi kincs, az emberek közötti szolidaritás, a szeretet megtalálására.

Kooperatív játékokat itt választhatsz kedvedre>>

A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2010. őszi (IV. évf. 3. sz.) számában jelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2010-10-24.




'Fejlesztőpedagógia' rovat további cikkei:
Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 3. rész: tehetséggondozás / tehetség pont megkeresése
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 2. rész: kudarcok, stressz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 1. rész: énkép, önbizalom
A gyermek képességeinek megsegítése több irányból - egy közös óra élménybeszámolója
Könyvajánló, életkor szerinti bontásban
Mindennapi várakozásaink - a türelem fejlesztése
Játékos készségfejlesztés otthon
Bábozni jó! 2. rész
Bábozni jó! 1. rész
Játékok - a számfogalom kialakulásának segítségére
Hagyjuk nyerni, vagy tanítsuk meg veszíteni? - Társasjátékokról
Játékos tanulás - a nyári szünetre
A mozgás szerepe az idegrendszer fejlődésében, a környezet megismerésében
Képességfejlesztésről pár szóban
Újévi családi fogadalom
Játék, mese alvás előtt...
Csak le ne maradjon ?!? Különórák óvodáskorban
Kapcsolatok és korlátok
Melyik gyakorlat mit fejleszt?
A tanulási képesség játékos fejlesztése óvodáskorban
Tanulási nehézségek felismerése és megelőzése - Mire figyeljünk nagycsoportban?

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás

Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »

Óvodai versek - ünnepekre, témákra »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Diázni jó! »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Kreatív Tavasz »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Iskolás leszek! »

Nyár óvodás korú gyermekkel »

Kreatív nyár »

Augusztus - Kisasszony hava »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Madarak és fák napja »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Mesterségek az óvodáinkban »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Farsang az óvodáinkban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »