Dr. Gőbel Orsolya | pedagógiai szakpszichológus, SZPT terápia létrehozója, Varázsjáték foglalkozásaink vezetője összes írása a LurkóVilág óvodai portálon
     
óvoda hírek

•  

Csillag-csengő - Karácsonyi mesekönyv-lemez »

        Játéktár híreink

•  

Programozható Robot a Legotól »

•  

Játékötletek kisiskolásoknak! »

•  

Hasznos ajándékötlet - ovisoknak »

•  

DIY - saját készítésű ajándékok! »

•  

Csodaszép 3D-s szerepjátékok Karácsonyra ! »

•  

Csipszkészítő készlet »

•  

Szerepjátékok kicsiknek és nagyobbaknak »

óvoda hírek

óvoda hírek

Levél a Mikulásnak »
Rovat: Óvodalánc óvodák gyermekrajzai
2017-12-11

Mikulás... Télapó...és gyakorló dalok a lurkóknak csak gitárkísérettel! »
Rovat: Kulturális nevelés
2017-12-04

Karácsonyi játékötletet keresel gyerekednek? Íme néhány... »
Rovat: Keller&Mayer játékok óvodásoknak
2017-12-02

Mit tehetünk csokoládé helyett az adventi naptárba? »
Rovat: Kreatív karácsony - gyerekekkel
2017-11-27

Készítsünk adventi koszorút 2.rész »
Rovat: Kreatív karácsony - gyerekekkel
2017-11-20

Libás versek, mondókák »
Rovat: Óvodai versek - ünnepekre, témákra
2017-11-06

Lehullni és elmúlni - halottak napjára való ráhangolódás (I. rész) »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2017-10-30

Gyermek mondókák és altatók - mindennapjainkban... »
Rovat: Logopédia, beszédfejlődés
2017-10-23

Tűzoltó leszek, s katona - a szerepjátékokról »
Rovat: Gyermekpszichológia
2017-10-16

Tényleg jobbak a fiúk matematikából? »
Rovat: Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések
2017-10-13

Szülői minták mutatása, avagy miért jó, ha fúr-farag a gyermek, mint az apja »
Rovat: Játékos fejlesztés
2017-09-27

Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2017-09-20

Ki kitől tanul? - Élet a vegyes óvodai csoportban »
Rovat: Óvodai élet
2017-08-25

Milyen a helyes testtartás, írás közben? »
Rovat: Iskolás leszek!
2017-08-24

Egy óvodás napja – hogyan legyen egyszerűbb? »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2017-08-18

 
óvoda hírek

Készítsünk adventi naptárt! »

Egészségmegőrzés télen »

December - Karácsony hava »

 

Dr. Gőbel Orsolya, pedagógiai szakpszichológus, SZPT terápia létrehozója, Varázsjáték foglalkozásaink vezetője

összes írása a LurkóVilág.hu óvodai portálon

Az írásokat szerzői jogok védik, azok átvétele sem részleteikben, sem teljes terjedelmükben nem engedélyezett! Kérdés esetén írjon nekünk: lurkovilag@lurkovilag.hu

Türelem - A fejlődés szeretetteljes átölelése

"A türelem és a szeretet ugyanazt jelenti gyermekeink számára. A felnőttektől tanult és a temperamentumuk engedte türelmi hőfok határozza meg, hogyan tudják önmaguk és mások felé továbbadni, kapcsolataikban megjeleníteni a türelmet."

Tovább...

Veszteség feldolgozás óvodás korban - költözés, válás

Az óvodáskorú gyermekek számára a veszteség válság. A megélt válság-helyzetek előterében sokszor nagyon hasonló tüneteket láthatunk. Döbbenet, levertség, fájdalom, félelem, szorongás és értetlenség. Olyan tünetek jelenhetnek meg, amik nagyobb védelemre, odafigyelésre ösztönöznek bennünket, szülőket, mint pl. az átmeneti ágybavizelés, alvási, étkezési nehézségek.

Tovább...

A gyermeki gyász - 1. rész

Mindannyiunknak vannak veszteségei, amikkel mindannyian másképp találkozunk. Más környezeti háttérrel, más emlék- és tapasztalatkészlettel, megküzdési stratégiákkal, életfilozófiával, hit- és hiedelemrendszerrel ér bennünket akár „programozottan" a veszteség, mint egy költözés, akár váratlanul, mint a gyász.

Tovább...

A gyermeki gyász - 2. rész

Mindannyiunknak vannak veszteségei, amikkel mindannyian másképp találkozunk. Más környezeti háttérrel, más emlék- és tapasztalatkészlettel, megküzdési stratégiákkal, életfilozófiával, hit- és hiedelemrendszerrel ér bennünket akár „programozottan" a veszteség, mint egy költözés, akár váratlanul, mint a gyász.

Tovább...

Tűzoltó leszek, s katona - a szerepjátékokról

Szüleinkkel való kapcsolatunkban gyermekek vagyunk, de gyermekünkkel szemben mi vagyunk a szülõk. Meg kell felelnünk a házastársi szerepnek, a munkahelyünkön az adott beosztásban fõnökként vagy beosztottként kell viselkednünk. És még sorolhatnánk. Nincs is ezzel baj, hiszen ha mindenhol önmagunk tudunk maradni, akkor semmiféle meghasonlást nem okoz ez. Az óvodáskorú gyermekek (és gyakran még a kisiskolások) kedvelt játéka a szerepjáték, amely mint a legtöbb játék, túlmutat saját határain...

Tovább...

Testvérek, az elkötelezett életkísérők 1. rész

T est és vér... Olyan kötelékek, amelyeket nem kezdhet ki semmilyen erő, kon­fliktus, neheztelés, harag.... Kötélerős kötés. Mindig, minden helyzetben. Ahogyan ezt számtalanszor megfigyelhettük az ikrek gyönyörűséges kötelékében. 

Tovább...

Testvérek, az elkötelezett életkísérők 2. rész

T est és vér... Olyan kötelékek, amelyeket nem kezdhet ki semmilyen erő, kon­fliktus, neheztelés, harag.... Kötélerős kötés. Mindig, minden helyzetben. Ahogyan ezt számtalanszor megfigyelhettük az ikrek gyönyörűséges kötelékében. 

Tovább...

Szükséges-e a verseny gyermekeinknek?

Mit kell tudni egy jó versenyzõnek? - tehetjük fel a kérdést, vagy ebben az újságban fogalmazva, mire kell felkészítenünk óvodás gyermekünket, hogy megállják a helyüket a verseny világában? Egy jó versenyzõt mindig magabiztosnak, talpraesettnek, minden célt- elérõnek, erõsnek, bátornak, minden problémával megküzdõnek látunk, és közben talán mindannyian végiggondoljuk, mennyi mindent kell ezért tennie születésétõl kezdve.

Tovább...

Az érintés

Az érintés szónak különleges ereje van. Szótövében ott található az ér szó, melyben az „é” hang a legszélesebb hangunk, az „r” pedig a legpergősebb dinamikát adja a magyar nyelvben. Minden szavunk, ami evvel a szótővel indul, ezzel a belső ritmussal jelzi: elérünk valahova. Ha valakit megérintünk, akkor ő valószínűleg érdekel bennünket, az érintéssel érzelmek keletkeznek bennünk, ha valakit megérintünk, megérezve őt meg is értjük. Ha valakit jól értünk, azt értékeljük. Értékessé, érdemessé válik számunkra. Milyen messze értünk az érintéstől!

Tovább...

A csendben születő hang - avagy a belső hang kialakulása

Vajon szüksége van-e óvodás korú gyermekeinknek a Csendre?
A hangot csend veszi körül. Hangot akkor hall az ember, amikor beáll a csend. A hang  t a r t.  Eltart egy darabig és mégis vég és kezdet nélküli... (Georgiades)

Tovább...

Nézze vagy ne nézze? - A televíziózásról

Mit csináljak vele otthon?… Mit csináljak vele, hogy nyugodtan végezhessem a dolgomat?… Hogyan bírjam rá, hogy egy kicsit csendben legyen? …hogy ne rohangásszon ki percenként, hogy ő most unatkozik?” „Kapcsold be a TV-t!…Mit szeretnél nézni, válassz ki egy DVD-t!…Nézd meg újra azt a filmet!”

Tovább...

Ünnep - az ajándékba kapott idő

Újra ünnepre készülõdünk, a gyermekekhez talán legközelebb álló ünnepre, a Karácsonyra. A keresztény felfogás szerint egy világra jött Gyermeket köszöntünk, aki minden gyermek számára megadja a lélekközelség, a lélekhasonlóság élményét: „Olyan kicsi, mint én, olyan szerethetõ. Mindenki csak róla beszél.” Ugyanakkor nagylelkû, és ajándékot hoz, mindenkinek, bízunk benne, nekünk is. Az ajándék különleges „angyal-csomagként” érkezik.

Tovább...

A mozgás öröme a kezdetektől...

Minden mozgásforma, mozgásos játék célja, hogy segítse a gyermeket természetes belső ritmusához viszszatalálni, ősi mozgásformáit újra felfedezni. Mindebben önmagát tanulja, alakítja, gyógyítja.

Tovább...

Levél a Szülőknek az iskolaérettség kapcsán

Kedves Szülők, Minden hatodik évéhez közeledő gyermek életében felmerül a kérdés, hogy fizikailag, érzelmileg, kapcsolatteremtő képességeiben és értelmileg egyensúlyban van-e önmagával. A maga természetességében alakuló belső fejlődés, integráltság megengedi e, hogy képes legyen kreatívan, önmagát jól használva egyedül és csoportban is jól játszani az óvodában, megfigyelhető-e, hogy érdeklődése egyre inkább a külvilág felé fordul, sokat tud és szeret tanulni a világból, s mindehhez képes viszonylag kiegyensúlyozott érzelmi állapotot biztosítani.

Tovább...

A világ legpuhább mézeskalácsának receptje

Egyszerű, gyors és garantáltan puha mézeskalács.

Tovább...

A szocioemocionális pedagógiai terápiáról

A szocioemocionális pedagógiai terápia (SZPT) egy olyan játékfolyamat, amiben a gyermek megtanul önmaga felé fordulni, hogy később mások felé is fordulhasson, megtanul „dolgozni” a saját maga által kialakított belső képpel, hogy képessé tegye önmagát jól működni a Világban, megtanul érintést elfogadni másoktól, hogy ő maga is szépen, finoman, gyengéden érinthessen másokat, megtapasztalja százszor és ezerszer, hogy meghallgatják, így megtanul türelmesen meghallgatni másokat.

Tovább...

Délutáni pihenő - óvodáskorban

Ha aludni talán nem is szeret mindenki felnõtt korára, de abban biztosak lehetünk, hogy alvásra mindenkinek szüksége van. Minél fiatalabbak vagy idõsebbek vagyunk, annál inkább. Egy kisgyermek élményekkel teli délelõttje, és az ebéd „fáradalmai” után a testnek jól esik a csend és a pihenés (minden belsõ folyamat ezt kívánja).

Tovább...

Mese, egyidejűség, az idő dinamikája a gyermek világában

Egyszer volt, hol nem volt, az Üveghegyen innen, az Óperenciás tengeren túl… E szavak hallatán (és csakis ezek után), a gyermekek „kilépnek” a föld – téri és idői – koordinátáiból. Belépnek egy tág, képzelet vezérelte birodalomba, ami soha nem nélkülözheti a valóság cselekvő jelenlétét.

Tovább...

Csak le ne maradjon ?!? Különórák óvodáskorban

Bent ülök az óvodai csoportban, ke­vesen vannak, pedig a „szokásos” óvodai napok egyikét látom. A gyermekek nyugodtan játszanak, amikor egyszer csak hangoskodva megjelennek többen az ajtóban. Megérkeztek az egyik különóráról. Az óvónéni oda­megy az órarendhez(!) és szólítja a következõ kiscsoportot, készüljenek a kö­vetkezõ különórára...

Tovább...

A család (szeretet-szolgálat)

Ha a családra gondolunk, akkor sok minden felmerül bennünk. A család „szent egység”, véd- és dacszövetség – mondhatjuk. „Mindenki egyért, egy mindenkiért.”

Tovább...

Egymásra hangolódást, beszoktatás helyett!

Amikor mi, szülõk elõször visszük óvodába az alig három éves gyermekünket, - még akkor is, ha jártunk már bölcsödébe – izgulunk, olykor összeszorul a torkunk. Megpróbálunk felkészülni a váratlan eseményekre, gyermekünk reakcióira, de titokban, legbelül érezzük, rólunk is szól a helyzet: kiáll­juk-e a próbát? 

Tovább...

Temperamentumunk és kapcsolataink

Kapcsolatainkat nagymértékben meghatározza az előző generációktól öröklött temperamentumunk és a környezet (a család) hozzánk való viszonyulása a gyermekkorban. Cikksorozatunk a négy, klasszikus temperamentumú gyermek viselkedését elemzi.

Tovább...

A kolerikus alkatú gyermek

A legerőteljesebb, legkitartóbb temperamentuma a kolerikusaknak van, akik kap­csolataikat szélsőséges módon forróra hevíthetik, de lehet, hogy jéggé dermesztik. Vagy mindent odaadnak, vagy mindent visszavonnak. Életerősek, hevesek, gyorsak.

Tovább...

A szangvinikus alkatú gyermek

A gyorsan „lángra lobbanó” szangvinikusaink a jelenben élnek. Érzéseik, kapcsolódásaik is a jelennek, az adott pillanatnak és helyzetnek szólnak. Könnyen váltanak, minden új helyzetet nyitottan, kreatív, eredeti ötlettel és óriási fantáziával töltenek meg...

Tovább...

A melankolikus alkatú gyermek

A mélységes és megfontolt melankolikusok alaposak és kitartóak. Hihetetlen mély és gazdag érzelemviláguk főképp saját maguk felé fordul. Mindent, ami a külvilágban történik, képesek összefüggésbe hozni saját magukkal, mindenben találnak valami „csak rájuk” vonatkozó történést...

Tovább...

A flegmatikus alkatú gyermek

Akiknek fát lehet vágni a hátán, akiknek mindig minden úgy jó, ahogy van, azok a flegmatikusok. Jóindulatúak, békeszeretők, jól kijönnek mindenkivel, nyugodtak, szívósak, hűségesek, nagyvonalúak, mindig mindenre van idejük...

Tovább...

A gyermek biztonságos terei

Saját fizikai határaikat olykor személyre sza­bottan, szűk, önmagukat erősítő térrel ve­szik körül (kuckóval, sállal, pokróccal). Szeretnek kis helyen biztonságban, védetten lenni. Ez az állapot visszaviszi őket abba a meleg, elfogadó állapotba, amit akár a várandósság, vagy akár a korai életszakaszban élhettek meg, és ahol újra meg újra feltöltődhetnek...

Tovább...

Játszóvá válni, játszótársnak lenni, játszani...

A gyermek tudja, a jóság önmagában van, „kéznél van”. A fantá­ziája segítségével megsokszorozza a benne létező jót, legyőzi a megjelenő „rosszat”, felkészül az ÉLETRE. Az óvodás korban pedig: A JÁTÉK: MAGA AZ ÉLET.

Tovább...

Tündérvilág - a Gyermek hite.

A gyermekeknek „meg­adatik” a hit. Az egész gyermeki világ így van felépítve: mágikus (Piaget), amiben minden mozdulatnak, min­den gesztusnak, minden gondolatnak, kívánságnak, vágynak valóságos vágy­beteljesítõ ereje van.

Tovább...

Az érintés fejlődésre gyakorolt hatásának kísérlete

Számos kutatás kimutatja, hogy a többet érintett gyermekek, akiket szeretettel vesznek körül, gyorsabban, egyenletesebben fejlődnek, a világot megismerő, befogadó kapacitásuk meg­sok­szorozódik, információfeldolgozó stratégiáik fejlettebbek, mint azoké, akik nélkülözik az érintést.

Tovább...



Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »
Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »

Óvodai versek - ünnepekre, témákra »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Diázni jó! »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Kreatív Tavasz »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Készítsünk adventi naptárt! »

Egészségmegőrzés télen »

December - Karácsony hava »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Madarak és fák napja »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Mesterségek az óvodáinkban »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Farsang az óvodáinkban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »