Óvodás gyermek » | Fejlesztőpedagógia |
![]() | Návay Mónika, óvodapedagógus, fejlesztő- és gyógypedagógus Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről |
Az elõvigyázatosság érthetõ és fontos: vegyszerek, mérgezõ anyagok, balesetet okozó tárgyak ne kerüljenek a lurkó kezébe. Ám a világ megismerésének az is része, hogy gyermekünk a mütyûröket is felfedezi benne, és megtanul bánni velük.
Sok veszély leselkedik kicsi, mászó-tipegõ gyermekünkre miközben felfedezi a világot, ráadásul mindent a szájába vesz, megkóstol. Aggódunk, tehát elrejtjük elõle az apró, lenyelhetõ tárgyakat, és amint helyváltoztatásba kezd (életének 7-9.hónapjában) gondosan elpakolunk mindent, átrendezzük a lakást, zárral látjuk el a szekrényeket, fiókokat.
Az elõvigyázatosság érthetõ és fontos: vegyszerek, mérgezõ anyagok, balesetet okozó tárgyak ne kerüljenek a lurkó kezébe. Ám a világ megismerésének az is része, hogy gyermekünk a mütyûröket is felfedezi benne, és megtanul bánni velük.
Amikor iskolába megy, elvárás, hogy jól fogja a ceruzát, szépen vezesse a vonalakat, ne fáradjon el hamar a keze, ehhez viszont gyakorlás szükséges, ami nem a ceruzafogással kezdõdik, hanem már a csecsemõkorban: a csukló, tenyér majd az ujjak harmonikus és adekvát finommozgásának összerendezésével, a kéz izmainak erõsítésével. A kisgyermek spontán manipulációja során mindez természetes módon biztosított. Hagyjuk tehát, hogy apró tárgyakkal is foglalatoskodjon, ne féltsük "túl", inkább legyünk ott mellette és figyeljük a kísérletezgetéseit.
Lencsétõl a szerszámos ládáig
- Lencsefõzés közben hadd válogassa õ is a szemeket és rakja kis edénykéjébe majd kevergesse meg. El se tudjuk képzelni, mennyi mindent tanul ezzel!
- Amikor varrunk, nyugodtan szurkálja a gombostût az anyagba, megtapasztalja, hogy az bizony szúr, nem mindegy tehát, hogyan fogja meg és milyen erõvel nyomja.
- Nem baj, ha kipakolja a varródobozt, és kigyûjtögeti a gombokat, megfigyeli, ahogy a gomb az élén gurul, a lapján pedig fekszik!
- Nyugodtan matasson a gyerkõc apuci szerszámos dobozában, gyûjtse össze egy csokorba a szögeket, rakosgassa õket katonasorba. Miközben apa dolgozik ezekkel, azt is látja, mi mire való.
- Tudjuk, hogy a pénz piszkos, és nem játékszer, de remekül csörög, zörög és gurul, hangszernek sem utolsó, és a pénztárca megfelelõ rekeszébe tenni majd kivenni onnan igazi élmény. Mossuk meg jól utána a lurkó kezét, akkor semmi baj nem lehet ebbõl.
- A zipzárról, patentról nem is beszéltünk még....
- És, hogy még messzebbre merészkedjek: 15 hónapos gyermekemnek már adtam ollót a kezébe, persze felügyelet mellett. Ha megtanulnak jól bánni néhány veszélyesnek ítélt tárggyal, kisebb a veszély számukra.
Az üzletben sok játék dobozán szerepel, hogy 3 év alatti gyermeknek nem adható az apró részek miatt. Ennek feltüntetése a gyártó kötelessége, ám mi dönthetünk szabadon: gyermekeünket mi ismerjük a legjobban és ha elég érettnek érezzük, akkor csak amiatt, hogy még nincs 3 éves, ne hagyjunk ott a boltban egy jónak ítélt játékot! A 10-11 hónapos is készen áll már például a gyurmázásra, még ha nem is lehet kapni egy évnél fiatalabbnak szánt gyurmát (só-liszt gyurma is megteszi) A nagyobb szemû gyöngyökkel sem kell 3 évig várni, hiszen egy kétéves is nevetve felfûzi. Felügyelet mellett próbálgassanak mindent, ami a kicsi ujjak mozgásának ügyesedését elõsegíti!
A precíziós fogás a 9. hónap táján alakul ki
Adjunk tehát alkalmat, hogy gyakorolhassa, fejleszthesse ezeket a pici mozdulatokat, amelyeket hihetetlen odafigyeléssel és élvezettel végez. Hiszen ezzel megalapozhatjuk a késõbbi rajzolási, alkotási kedvet is, mert amiben ügyes, azzal szívesen foglalkozik. Továbbá ezen foglalatosságok által számos olyan összetett információval gazdagodik a világról, amelyekhez a szabad manipuláció nélkül nem juthat hozzá.
Ne feledjük, a kicsi gyermek tevékenykedés útján tanul, amelyhez a felnõtt segítsége csak annyiban szükséges számára, hogy figyelje és óvja õt a próbálkozásai során!
'Fejlesztőpedagógia' rovat további cikkei:
Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 3. rész: tehetséggondozás / tehetség pont megkeresése
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 2. rész: kudarcok, stressz
Hasznosak-e a versenyek gyermekeink számára? 1. rész: énkép, önbizalom
A gyermek képességeinek megsegítése több irányból - egy közös óra élménybeszámolója
Könyvajánló, életkor szerinti bontásban
Mindennapi várakozásaink - a türelem fejlesztése
Játékos készségfejlesztés otthon
Bábozni jó! 2. rész
Bábozni jó! 1. rész
Játékok - a számfogalom kialakulásának segítségére
Hagyjuk nyerni, vagy tanítsuk meg veszíteni? - Társasjátékokról
Játékos tanulás - a nyári szünetre
A mozgás szerepe az idegrendszer fejlődésében, a környezet megismerésében
Képességfejlesztésről pár szóban
Újévi családi fogadalom
Játék, mese alvás előtt...
Csak le ne maradjon ?!? Különórák óvodáskorban
Kapcsolatok és korlátok
Melyik gyakorlat mit fejleszt?
A tanulási képesség játékos fejlesztése óvodáskorban
Tanulási nehézségek felismerése és megelőzése - Mire figyeljünk nagycsoportban?
Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás |
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »
Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »