Iskolaérettség | Iskolás lesz a gyermekem! <br> Gondolatok az iskolaérettségről
     
óvoda hírek

óvoda hírek

óvoda hírek

Milyen halat adjunk és milyent ne a gyereknek? »
Rovat: Táplálkozás: egészségesen!
2018-12-07

Szüreti mulatság az óvodában »
Rovat: Szüret és vásár az óvodában
2018-10-08

Hagyományápolás, szüreti felvonulás »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-10-04

Szüreti vígasság a Lurkó Kuckó Óvoda szervezésében »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-10-03

Siklósi ovisok szürete »
Rovat: Szüret és vásár az óvodában
2018-10-01

Varázsjátékok, a Szocioemocionális Pedagógiai Terápia (SZPT) játékai az óvodai és az iskolai mindennapokban »
Rovat: Gyermekpszichológia
2018-09-26

Vidám évnyitó hét az óvodában »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-09-01

Óvodakezdés - praktikus tanácsok 2. »
Rovat: Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok
2018-08-22

Milyen lesz a 2018/19-es iskolai év? »
Rovat: Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések
2018-08-13

Nyári élet az óvodában »
Rovat: Óvodalánc óvodák írásai
2018-07-05

Nyári népmeséink-Az évkörhöz illeszkedő népmesék 2.rész »
Rovat: Nyár óvodás korú gyermekkel
2018-07-02

A Sárkánykalandok Hévízen folytatódnak »
Rovat: Partnereink hírei
2018-07-01

Fessünk jéggel! »
Rovat: Játékok - amikre nyáron van igazán idő!
2018-06-30

Játékos tanulás - a nyári szünetre »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-11

Apróságok apróságai - A precíziós fogás alakulásáról és a túlféltésről »
Rovat: Fejlesztőpedagógia
2018-06-08

 
óvoda hírek

Farsangi hagyományaink »

Kreatív tél »

Farsang az óvodáinkban »

Január - Boldogasszony hava »

Egészségmegőrzés télen »

Farsangi jelmezek »

Farsangi ételek »

 

Óvodában, közösségben »

Iskolaérettség

Kapcsolódó összeállítás:
      Varga Lívia Éva összes írása (2)



Varga Lívia Éva, gyógypedagógus

Iskolás lesz a gyermekem!
Gondolatok az iskolaérettségről

Mind a szülő, mind a gyermek számára izgalmas, ugyanakkor sok szempontból nem könnyű időszak ez. A szülőnek felelősen döntenie kell egy olyan kérdésben, mely komolyan befolyásolja gyermeke életét. Milyen iskolát válasszon a szülő? Mit vegyen figyelembe? Hogyan tud a legtöbbet segíteni gyermekének? Ezekkel a kérdésekkel kapcsolatban igyekszünk néhány gondolatot megosztani Önökkel.

Mit jelent az iskolakezdés gyermekünk számára?
Életformaváltást, új kihívásokat, nagyobb terhelést. A viszonylagos szabadságot biztosító, játékos óvodai foglakozásokat felváltja a (legtöbb he­lyen még mindig uralkodó) frontális helyzetre épülő oktatás. Az iskolai időbeosztás nem, vagy csak ritkán van tekintettel a kicsik fáradékonyságára, nem úgy és akkor biztosít számukra pihenést, kilépést egy fárasztó helyzetből, ahogy az ő ritmusuk megkívánná. Nagyon komoly jelentősége van annak, hogy a gyermek érdeklődjön az iskola iránt, készüljön, legyenek kérdései. Ezt azonban semmiképpen nem szabad sürgetni. Rá kell bízni a gyermek természetes kíváncsiságára, az új élethelyzettel kapcsolatos izgatott várakozására. Ha sokszor és sokat erőltetjük a gondolatot, akkor óhatatlanul szorongást válthatunk ki benne. Nagyon fontos, hogy ha gyermekünk az iskoláról kérdez, akkor mindenképpen igazat mondjunk neki. Ne fessünk egyoldalúan rózsás képet az iskoláról, hanem meséljük el neki mi vár rá, a jót is, a nehezet is.

Milyen képességeket, készségeket vegyünk figyelembe az iskolaérettség eldöntésénél?
Az iskolába menő gyermekre jellemző, hogy szívesen hallgat mesét, kérdéseket tesz fel, ő maga is mesél. Élvezi a játékot. A szabályjátékokban betartja a szabályokat, ez már természetes számára. Szívesen játszik egyre bonyolultabb alak-forma egyeztetést igénylő kirakó játékokkal (pl.: puzzle). Rajzaiban egyre inkább megjelenik az önálló ábrázolás, akár adott témában, akár saját fantáziára bízva. El tudja mesélni, hogy mit rajzolt. A megkülönböztető képessége biztosan működik, bonyolultabb ábrákat is meg tud különböztetni egymástól. Továbbá a sikeres tanulás egyik záloga a vizuális emlékezet megfelelő szintje is. Hallási figyelme, emlékezete az olvasástanulás elengedhetetlen feltétele. Ezek mellett a figyelem, a kitartás, a feladattudat és a feladatok iránti érdeklődés is fontos. E területek felméréséhez lehetőség van segítséget kérni, pl.: iskolaérettségi vizsgálatot, óvodapedagógusi véleményt. A szülő legyen tisztában azzal, hogy támaszkodhat a szakemberekre. Ugyan­akkor az is legyen világos számára, hogy a szak­véleményekkel szabad vitatkozni, és a döntés végső soron az övé. Amikor az óvodapedagógus, a szülő és a gyermekkel foglalkozó szakemberek együtt, egymást segítve keresik a felvetődő kérdésekre adandó válaszokat, akkor jó eséllyel sikerülhet megtalálni a legkedvezőbb meg­oldást.

Milyen iskolát válasszunk gyermekünknek?
A válaszunk az, hogy ne iskolát keressen, hanem szemléletet, pedagógust. Hogy a gyermekkel az első néhány iskolás évében közvetlenül foglakozó pedagógusok hogyan, milyen eszközökkel foglakoznak vele, hogyan irányítják értelmi és pszichés fejlődését, mennyi türelemmel és megértéssel kezelik a felmerülő problémákat. E mellett eltörpül az a kérdés, hogy angolt vagy németet tanítanak-e, mekkora a tornaterem, milyen az iskola továbbta­nulási statisztikája. Legyünk tudatában, hogy elsősorban gyermekünk szempontjai alapján érdemes választanunk, a teljesítménycentrikus felnőtt meggondolásokat e folyamatban érdemes a háttérbe szorítani. Ahhoz, hogy megtaláljuk a megfelelő helyet – bármennyire is időigényes és fárasztó – több iskolát is meg kell nézni. Kérdéseket kell feltenni. Meg kell látogatni az iskolákat a nyílt napokon, ha van ilyen. El kell beszélgetni gyermekünk leendő tanítójával. Meg kell néznünk, hogy hogyan néznek ki a tantermek, mennyire színes, játékra inspiráló a környezet. Ha tévedtünk, és utólag kiderül, hogy a választott iskola mégsem felel meg gyermekünk számára, akkor legyen bátorságunk minél előbb váltani, másikat keresni, mielőtt komoly lelki törést okoz neki a nem megfelelő környezet.

 

A beiskolázás időszaka nehéz, összetett folyamat, mint minden, ami gyermekeinkkel történik Ugyanakkor szép és felemelő, mint minden szülői feladat.

A fenti írás a LurkóVilág nyomtatott magazin 2008. tavaszi (II.évf. 1.sz.) számában jelent meg. Feltöltés dátuma a lurkovilag.hu óvodai portálra: 2010-04-19.



»  



'Iskolaérettség' rovat további cikkei:
Tankötelezettség kezdete (minisztériumi állásfoglalás)
Iskolai nyílt napok, iskola-kóstolók, nyílt órák…
Készülődés az iskolára: évekig tart
Iskolás lesz a gyermekem!
Gondolatok az iskolaérettségről

Gergely járás szokása
Törvényi rendelkezés: a tankötelességről
Az iskolaérettség feltételei
Iskolakezdés: pro-kontra
Iskolaérettségi teszt

Tetszett a cikk? Ajánld ismerőseidnek!
Megosztás

Szeretnél első kézből értesülni heti vezércikkünkről, legfrissebb híreinkről?
LurkóVilág hírlevél feliratkozás »

Csatlakozz: Facebook/LurkoVilag »





Az óvodás gyermek »

Környezeti nevelés »

Sport óvodáskorban »

Enneagram »

Érzelmi nevelés »

Tanulás - csak játékosan! »

Gyermekrajz »

Színterápia »

Kulturális nevelés »

Gyermekpszichológia »

Logopédia, beszédfejlődés »

Fejlesztőpedagógia »

Gyermeknevelés »

Zenei nevelés »

Jobbkezes vagy balkezes? »

Viselkedések, temperamentumok »

Asztrológia »

Családi történetek »


Óvodában, közösségben »

Óvodás leszek! Óvodakezdéshez tanácsok »

Panka óvodába megy! (szülői blog) »

Óvodai jelentkezés, beiratkozás »

Óvodai kirándulások »

Iskolakezdés - Leggyakoribb kérdések »

Óvodai nevelés »

Óvodai élet »


Szerves műveltség »

Szerzők, könyvek, szellemi nagyjaink »

Magyar ház »

Aranyalma Páros »

Viselet, öltözködés »

Ünnepeink az évkörben »

Baranta »

Népi játékok »

Jeles napok »


Egészséges óvodáskor »

Felső légúti betegségek »

Lúdtalp, bokasüllyedés, egészséges gyermekláb »

Adj neki sok gyümölcsöt, zöldséget! »

Hőségriadó! »

Homeopátia »

Gyermekgyógyászat »

Táplálékérzékenység, allergia »

Egészségmegőrzés télen »

Gyermek fogápolás »

Táplálkozás: egészségesen! »

Sóterápia »

Bach-virágterápia »

Milyen a jó gyerekcipő? »

Természetgyógyászat »


Kreatív sarok »

Gyerekzsúrok »

Találós kérdések »

Pipalisták »

Visegrádi Palotában gyerekkel »

Játékok - amikre nyáron van igazán idő! »

Vidám tél! »

Szent György hava: a sárkányos hónap! »

Lakásdíszek - Kreatív húsvét 2. »

Kreatív Tavasz »

Húsvéti tojások - Kreatív húsvét 1. »

Kreatív sarok - újrahasznosítás! »

Barkácsolós játékok »

Kreatív nyár »

Kreatív Arcfestés - állatminták »

Kreatív Iskolakezdés »

Farsangi jelmezek »

Rajzolgatós játékok »

Mozgolódós játékok »

Alkossunk ősszel is! »


Aktuális témáink

Farsangi hagyományaink »

Kreatív tél »

Farsang az óvodáinkban »

Január - Boldogasszony hava »

Egészségmegőrzés télen »

Farsangi jelmezek »

Farsangi ételek »


ÓVODALÁNC óvodák írásai

Óvodalánc hírek »

Zenei nevelés óvodáinkban »

Egészséges életmódra nevelés »

Márton nap az óvodákban »

Ősz az óvodákban »

Adventi készülődés óvodáinkban »

Környezeti nevelés az óvodákban »

Mikulás várás óvodáinkban »

Víz világnapja az óvodákban »

Anyák Napja szép ünnepére... »

Farsang az óvodáinkban »

Madarak és fák napja - május 10. »

Óvodák születésnapja és óvodások születésnapja »

Óvodalánc ovik: szülők az óvodákról :) »

Mesterségek az óvodáinkban »

Hagyományőrzés az óvodában »

Sport az óvodáinkban »

Húsvétra készülődés óvodáinkban »

Mese az óvodáinkban »

Játék óvodainkban »

Művészeti nevelés óvodáinkban »

Dajkának, dadusnak lenni jó! »

Nemzeti ünnepeink »

Állatok világnapja az óvodákban »

Óvodai ballagás, évzárók »

Szüret és vásár az óvodában »

Közösségépítés az óvodák irányításával »

További írások »

Óvoda bemutatkozók »

Óvodalánc óvodák írásai »

Óvodalánc óvodák gyermekrajzai »